الگوی فرفره Spinning و کاربرد آن در تریدینگ چیست؟

 الگوی فرفره Spinning و کاربرد آن در تریدینگ چیست؟

یکی از الگوهای کندل استیک بازگشتی، الگوی فرفره می‌باشد که بدنه‌ کوتاه کندل بین سایه‌های بلند و نسبتا متقارن بالا و پایین آن، قرار دارد. این الگو نشان‌دهنده عدم تصمیم‌گیری در مورد روند آینده بازار است.

الگوی فرفره چیست؟

این الگو زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سهم در یک دوره زمانی معین توسط خریداران افزایش یابد و فروشندگان در همان دوره زمانی قیمت را پایین بیاورند، اما در نهایت قیمت بسته شدن بسیار نزدیک به قیمت باز شدن کندل باشد. پس از افزایش یا کاهش شدید قیمت، در صورتی که کندل بعدی آن را تأیید کند، کندل فرفره می‌تواند نشانگر بازگشت بالقوه قیمت باشد. قیمت بسته شدن یک فرفره می‌تواند در بالا یا پایین قیمت آغازین کندل باشد، اما این دو قیمت همیشه نزدیک به هم هستند و به همین دلیل است که بدنه این کندل کوچک است.

روانشناسی الگوی فرفره

  • مشاهده‌ الگوی فرفره در کندل‌های قیمتی بیانگر شک و تردید در بازار است و به زبانی دیگر روند بازار مشخص نیست. سایه‌های بلند بالا و پایین نشان می‌دهند که تغییر معناداری در قیمت اولین معامله و قیمت پایانی وجود ندارد.
  • با مشاهده کندل فرفره، عرضه و تقاضا قیمت بالا و پایین می‌شود اما در نهایت قیمت پایانی همان قیمتی است که با آن شروع به کار کرده است.
  • اگر فرفره در محدوده بدون روند رخ دهد، می‌توان این برداشت را کرد که بازار روندی ندارد.
  • وجود الگوی فرفره در پایان روندی صعودی یا نزولی می‌تواند خبر از تغییر روند در آینده‌ای نزدیک دهد.
  • در تغییر روند صعودی به نزولی باید بعد از مشاهده الگوی فرفره، کندل نزولی باشد تا این تغییر روند از نظر تکنیکالی تایید شود.

انواع الگوی فرفره

الگوی فرفره دارای 2 حالت فرفره صعودی (Spinning Bottom) و فرفره نزولی (Spinning Top) می‌باشد که رنگ کندل در فرفره صعودی یا نزولی مهم نیست.

  • فرفره نزولی (Spinning Top)

اگر الگوی فرفره در انتهای یک روند صعودی شکل بگیرد به آن فرفره سقف یا نزولی می‌گویند. همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، در صورت وجود کندل تاییدی، الگوی فرفره باعث تغییر روند (صعودی به نزولی) می‌شود.

  • فرفره صعودی (Spinning Bottom)

اگر در انتهای روند نزولی، الگوی فرفره شکل گیرد، به آن الگوی فرفره صعودی گفته می‌شود و در صورت ایجاد یک کندل تایید کننده، روند از نزولی به صعودی تغییر خواهد کرد.

نکته: در هر دو نوع الگوی فرفره صعودی و نزولی، اگر بین بدنه کندل تاییدی با بدنه فرفره، گپ باشد، اعتبار الگو بیشتر می‌شود.

تفاوت الگوی فرفره و الگوی دوجی

هر دو الگوی فرفره و الگوی دوجی، نشان‌دهنده عدم تصمیم‌گیری در بازار هستند. الگوی دوجی‌ بدنه کوچکتری نسبت به الگوی فرفره دارد اما در الگوی فرفره، سایه‌ها نسبت به الگوی دوجی بلندتر می‌باشند. هر دو الگو به طور مکرر رخ می‌دهند و گاهی اوقات بیانگر هشدار اصلاح پس از یک روند قیمت هستند. هر دو نوع الگوی کندل استیک شدیدا به تأیید بستگی دارند و یک حرکت قوی بعد از الگو فرفره یا الگو دوجی بیشتر از خود آن‌ها، در رابطه با جهت بالقوه قیمت، اطلاعات در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

محدودیت‌های الگوی فرفره

در مورد پیش‌بینی بازگشت‌ها، بسیاری از الگوهای فرفره‌ منجر به بازگشت روند نمی‌شوند و نیاز به تایید دارند، اما حتی با تایید، هیچ اطمینانی وجود ندارد که قیمت 100% تغییر جهت بدهد و روند جدید را آغاز کند. معامله در اطراف یک فرفره نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند زیرا سایه کندل می‌تواند از بالا به پایین بسیار بزرگ باشد. در صورتی که پس از الگوی فرفره، کندل تشکیل شده، تاییدیه انجام معامله را صادر کند، قرار دادن حد ضرر (Stop Loss) بالاتر یا پایین‌تر از سایه بالا/پایین کندل فرفره می‌تواند منجر به ریسک بزرگی شود چرا که پاداش احتمالی معامله را توجیه نمی‌کند.

نحوه ترید با الگوی فرفره

الگوی فرفرهSpinning برای معامله گران سودمند است به این معنا که در بازارهای پرطرفدار بسیار قوی تر است. چه در یک روند صعودی یا یک روند نزولی باشد، نشان دهنده تعادل نیروهای صعودی و نزولی است. به معامله گران می گوید که جهت مخالف بازار، پتانسیل رشد در بازار را دارد. از این رو، نتیجه کوتاه مدت را بسیار نامشخص می کند. در این الگو، نکته کلیدی شمع بعدی است. شمع بعدی باید برعکس روند فعلی بازار باشد. اگر چنین است، جستجو برای شمع در همان جهت مهم است و تایید خواهد کرد که قیمت در همان جهت ادامه خواهد داشت.

در طول یک روند صعودی، الگوی فرفره Spinning به دلیل خریداران بالقوه کمتر، احتمال معکوس شدن را نشان می دهد. در طول یک روند نزولی، همچنین به دلیل فروشندگان کمتر در بازار، معکوس شدن قیمت را نشان می دهد. در هر صورت، تحلیلگران فنی تاکید می کنند که معامله گران باید قبل از شروع معامله منتظر سیگنال تایید باشند. علاوه بر این، توصیه می شود از مشتقاتی مانند اسپرد بت استفاده کنید. مشتقات اجازه مالکیت دارایی های اساسی را نمی دهند، اما ردیابی حرکت قیمت آسان می شود. این به این معنی است که تجارت در بازارهای صعودی و نزولی پس از هر دو الگوی شمعی Spinningصعودی و الگوی کندل Spinning نزولی برای شما آسان می شود.

اگر می‌خواهید یک شمع فرفره در نمودار پیدا کنید، به دنبال شکل متقارن با طول مساوی سایه‌های بالا و پایین باشید. اندازه بدنه اصلی نسبتاً کوچک است و تنها تفاوتی جزئی بین قیمت افتتاحیه و بسته شدن را نشان می دهد. ظاهر منحصر به فرد آن به دلیل کشش بازار ناشی از خریدار و فروشنده است. خریداران سعی می‌کنند قیمت را بالا ببرند، در حالی که فروشندگان سعی می‌کنند آن را پایین بیاورند، اما اگر هر دو نتوانستند تغییر را حفظ کنند. نتیجه یک شمع با بدنه کوتاه با سایه های کندل کشیده در دو طرف است. ممکن است نشان دهد که بازیگران بازار در حال از دست دادن اعتماد به روند فعلی هستند و یک معکوس شدن قیمت در گوشه و کنار در انتظار است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.