آشنایی با الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال

الگوهای نموداری نشان دهنده این است که روندهای خنثی در طی فعالیت قیمت چیزی جز یک توقف مقطعی قیمت نیستند و پس از آن روند دوباره در همان جهت قبلی خود به حرکت ادامه می دهد.

تفاوت دیگر بین الگوهای برگشت و ادامه دهنده در مدت زمان آنها است. الگوهای برگشتی معمولا برای ساخت و نمایان کردن تغییرات عمده روند بسیار طولانی تر هستند. از طرف دیگر الگوهای ادامه دهنده معمولا کوتاه تر هستند و با دقت بیشتری به عنوان الگوهای کوتاه مدت یا میان مدت طبقه بندی می شوند. به استفاده ی مداوم از اصطلاح «معمولا» توجه کنید. گاهی تفاوت یک گروه از الگوها به اندازه ی یک تار مو است. استثنائات همیشه وجود دارند. حتی گروه بندی الگوهای قیمت به دسته های مختلف گاهی اوقات دچار مشکل می شود.

مثلث ها معمولا از دسته الگوهای ادامه دار هستند، اما بعضی اوقات به عنوان الگوهای برگشتی عمل می کنند. اگرچه مثلث ها معمولا از دسته الگوهای میان مدت در نظر گرفته می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است در نمودارهای بلندمدت ظاهر شوند و اهمیت روند اصلی را به خود اختصاص دهند. حالت دیگری از الگوهای مثلث وجود دارد که با نام تبدیل کننده آنها را می شناسند و معمولا اخطار یک سقف مهم را می دهند. حتى الگوهای سر و شانه به عنوان شناخته شده ترین الگوی بازگشتی گاهی اوقات مانند یک الگوی تحکیمی عمل می کنند.

حتی با وجود این ابهامات مقطعی الگوها به دو دسته تقسیم می شوند و چنان چه خوب تفسیر شوند می توانند اغلب مواقع به تحلیل گر کمک کنند که رفتار آیندهی بازار را به درستی تشخیص دهد.

انواع الگوهای ادامه‌دهنده

در تحلیل تکنیکال، معمولاً کف‌ها و سقف‌های قیمتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای تحلیل نمودارها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کف‌ها و سقف‌ها الگوهای خاصی را تشکیل می‌دهند. در الگوهای ادامه‌دهنده، تاریخ تکرار می‌شود. طبق این الگو، نمودار قیمتی در گذشته، حرکت‌هایی را در خود ثبت کرده که احتمالاً در روند قیمتی بعدیِ، دوباره تکرار می‌شود. این روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. آنچه در آموزش الگوی ادامه‌دهنده مهم است، تشخیص اشکال شکل‌گرفته و نوع الگو در نمودار قیمتی است. در ادامه به معرفی انواع الگوهای ادامه‌دهنده می‌پردازیم :

  • الگوی مثلث الگوی مثلث زمانی تشکیل می‌شود که نمودار یک سهم، در روند قیمتی خود به سمت متراکم شدن در حرکت باشد. این مثلث می‌تواند یک مثلث افزایشی روبه‌بالا، یک مثلث کاهشی رو به پایین یا یک مثلث متقارن باشد.

در الگوی مثلث افزایشی، هرگاه نمودار قیمت سهم، کف‌های بالای خود را ثبت کند و به سمت متراکم شدن در حرکت باشد، به ‌نوعی تشکیل یک الگوی ادامه‌دهنده داده‌است. این روند می‌تواند در حرکت‌های بعدیِ سهم تکرار شود و معمولاً روند صعودی در پیش می‌گیرد.

  • الگوی مثلث صعودی در الگوی مثلث کاهشی، هرگاه نمودار قیمت سهم، سقف‌های پایین خود را ثبت کند و به سمت متراکم شدن در حرکت باشد، به نوعی تشکیل یک الگوی ادامه‌دهنده داده‌است. این روند می‌تواند در حرکت‌های بعدیِ سهم تکرار شود و معمولاً روند نزولی در پیش می‌گیرد.

  • الگوی مثلث نزولی در الگوی مثلث متقارن، ترکیبی از دو الگوی مثلث قبلی شکل می‌گیرد. بر این‌ اساس که کف‌های قیمتی بالاتر و سقف‌های قیمتی پایین‌تر نسبت به هم تشکیل یک مثلث متقارن می‌دهند. در چنین الگویی، هر دو فاز صعودی و نزولی به طور هم‌زمان در شکل‌گیری الگوی مثلث نقش دارند.

  • الگوی مثلث متقارن نزولی الگوی مثلث تا زمانی که نمودار قیمتی، سقف مقاومتی را در صعود، نشکند و یا کف قیمتی را در نزول، رد نکند ادامه‌دار بوده و در صورت شکست، باید منتظر روند بعدی ماند.

  • الگوی مستطیل
    الگوی مستطیل یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده است که به‌صورت افزایشی و کاهشی تشکیل می‌شود. برای تشخیص الگوی مستطیل، باید به سقف‌ها و کف‌های شکل‌گرفته در نمودار توجه کرد. در این الگو، خط سقف‌های قیمتی با خط کف‌های قیمتی موازی بوده و تشکیل دو خط موازی از یک مستطیل را می‌دهند. نوسان قیمتی در طی بازه زمانی، با برخورد به سقف و کف قیمتی، می‌تواند تشکیل یک الگوی مستطیلی بدهد. در الگوی مستطیل صعودی، نمودار بعد از چند نوسان و متراکم شدن، می‌تواند روند افزایشی قبل را تکرار کند و با عبور از سقف، روند افزایشی به خود بگیرد که معمولا سیگنالی برای خرید صادر می شود. این افزایش قیمت بعضاً با فشرده شدن زیاد، می‌تواند با قدرت بیشتری نیز اتفاق بیفتد.

  • الگوی مستطیل صعودی در الگوی مستطیل کاهشی، نمودار سهم بعد از افت زیاد قیمتی وارد نوسان می‌شود و در یک محدوده مستطیل‌شکل، متراکم می‌شود. زمانی که نمودار از ناحیه مستطیل خارج شود، می‌توان این انتظار را داشت که سهم به افت قیمتی قبلی خود برگردد و دچار افت قیمتی شده و گارد نزولی بگیرد.

  • الگوی مستطیل نزولی تراکم در الگوی مستطیل مثل یک فنر عمل می‌کند. به این صورت که هرچقدر تراکم آن بیشتر باشد احتمال شدت روند بعد از عبور از تراکم، قوی‌تر می‌شود.

الگوی حجم

الگوی حجم در هر دو مثلث افزایشی و کاهشی مشابه است به این دلیل که وقتی الگو شکل می گیرد حجم کم می شود و سپس در نقطه ی شکست افزایش می یابد. در مورد مثلث متقارن، در طول شکل گیری نمودار می تواند تغییرات ظریف را در الگوی حجم همزمان با نوسانات در قیمت خیلی زیرکانه تشخیص دهد. این بدان معناست که در الگوی افزایشی حجم در جهش های قیمت تا حد زیادی و در نقاط پایینی کم میشود. در نوع کاهشی در طی روند کاهشی حجم سنگین معاملات و زمانی که قیمت ها جهش می کنند ما با کاهش حجم مواجه خواهیم بود.

فاکتورهای زمانی در الگوی مثلث

یکی از فاکتورهای نهایی که باید در مورد مثلث ها مورد توجه قرار گیرد، ابعاد زمانی است. مثلث یک الگوی میان مدت محسوب می شود، به این معنی که معمولا تشکیل آن بیشتر از یک ماه طول می کشد، اما به طور کلی کمتر از سه ماه است. مثلثی که کمتر از یک ماه طول بکشد، احتمالا الگوی متفاوتی از قبیل پرچم چهارگوش است که به زودی درباره ی آن بحث می کنیم. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، مثلث ها در نمودارهای قیمت بلندمدت ظاهر می شوند، اما معنی اصلی آنها همیشه یکسان است.

الگوی مثلث وسیع یا پهن شونده

این الگوی قیمت بعدی یک تغییر غیرمعمول مثلث است و نسبتا نادر است. درواقع یک مثلث واژگون یا مثلث معکوس است. همهی الگوهای مثلثی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند، روندهای همگرا را نشان می دهند. شکل گیری گسترده، همان طور که از نام آن پیداست، دقیقا برعکس آنها است. همان طور که الگوی زیر نشان میدهد، روندهای مختلف درواقع با شکل گیری گسترده از یکدیگر دور می شوند و تصویری را ایجاد می کنند که مثل مثلث در حال گسترش است. همچنین به آن یک بلندگوی دستی گفته می شود. الگوی حجم نیز در این سازه متفاوت است. در سایر الگوهای مثلثی، با افزایش باریک شدن نوسانات قیمت، حجم کاهش می یابد. در الگوی پهن شونده درست برعکس اتفاق می افتد. حجم آن به همراه نوسانات گسترده تر قیمت افزایش می یابد. این وضعیت بازاری را نشان میدهد که از کنترل خارج شده و به طور غیرعادی احساساتی است.

از آنجا که این الگو نشان دهنده ی میزان غیرمعمول مشارکت عمومی است، اغلب در صدر بازارهای اصلی اتفاق می افتد. بنابراین، الگوی در حال گسترش معمولا یک شکل نزولی است. عموما در نزدیکی پایان بازار عمدهی افزایشی ظاهر می شود. این نوع مثلث در حال گسترش معمولا در قسمت های اصلی اتفاق می افتد. این شکل سه قله ی پیاپی بالا و دو فرورفتگی رو به کاهش را نشان میدهد. این یک الگوی غیر معمول دشوار برای تجارت است و خوشبختانه نسبتا نادر است.

الگوی فنجان و دسته

یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده، الگوی فنجان و دسته است. این الگو همان‌طور که از نامش پیداست، شبیه فنجان و به شکل حرف”U‌” است و یک دسته هم دارد که به الگوی فنجان و دسته مشهور است. در الگوی فنجان، نمودار سهم، بعد از فاز صعودی، به میزان پرعمق، افت می‌کند و بعد از نوسان قیمتی در آن ناحیه، دوباره وارد فاز صعودی می‌شود. همان‌طور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید، روند صعودی قبل، حکم دسته فنجان و روند اصلاح و نوسان، شکل بدنه فنجان را به خود گرفته‌است. به طور معمول، وقتی نمودار به لبه فنجان می‌رسد، عبور از آن به سمت بالا، می‌تواند نقطه مناسبی برای خرید باشد. در این الگو، نمودار سهم بعد از گذشت از روند صعودی، با شیب زیادی افت می‌کند و نوسانات بعدی آن تشکیل یک فنجان می‌دهد. بنابراین، می‌توان انتظار صعود دوباره سهم و به‌تبع آن، نزول دوباره را داشت. تا زمانی که این الگو خط روند قبلی را نشکند، ادامه‌دار خواهد بود.

زمان تشکیل دسته فنجان، بین ۷ هفته تا ۶۵ هفته متغیر است. دسته فنجان در نیمه بالایی الگو قرار می‌گیرد. الگوی کاپ یا فنجان به شکل U، از قدرت بیشتری برخوردار است، توصیه می‌شود از الگوهایی به شکل V دوری کنید. زیرا الگوی U پیش از شروع به افزایش قیمت مدتی در پایین‌ترین قیمت الگو صبر می‌ کند و این موضوع منجر به تثبیت قیمت می‌شود. زمان تشکیل این الگو می‌تواند از یک ماه تا یک سال باشد.

الگوی فنجان نباید خیلی عمیق شود و دسته فنجان نیز باید در نیمه بالایی الگو قرار گیرد. در زمان تشکیل الگوی فنجان و هنگام ریزش قیمت، حجم معاملات باید کم باشد، حتی کمتر از میانگین حجم. زمانی که سهم شروع به رشد دوباره می‌کند تا به سقف قبلی فنجان برسد، حجم معاملات دوباره روند افزایشی به خود می‌گیرد. بهترین جا برای ورود به الگوی فنجان، پس از شکست خط روند نزولی دسته فنجان است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.