شاخص FCAS چیست؟

شاخص FCAS چیست؟

در مفهوم کلی “شاخص” نمایانگرعددی است که تغییرات در یک یا چند متغیر را نشان می‌دهد. FCAS شاخصی برای سنجش امتیاز بنیادی (فاندامنتال) ارزهای دیجیتال است. در واقع به کمک شاخص FCAS می‌توان ارزهای دیجیتال را از لحاظ بنیادی درجه‌بندی

و باهم مقایسه کرد. منظور از تحلیل بنیادی، بررسی عوامل تاثیرگذار در تغییر قیمت یک دارایی است. به طور مثال برای تحلیل بنیادی سهام عواملی مثل صورت‌های مالی شرکت، تاثیرات صنعت، تصمیمات دولت و… در نظر گرفته می‌شود. اما می‌دانیم که ارزهای دیجیتال مستقل از تصمیمات دولت، شرکت، بانک و… هستند.

شاخص FCAS برایند این سه عامل است. امتیاز این شاخص عددی بین 0 تا 1000 در نظر گرفته می‌شود. هرچه شاخص FCAS یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، عملکرد آن ارز دیجیتال بهتر و در نتیجه معتبرتر است.

مهم‌ترین عامل در محاسبه FCAS، فعالیت کاربر (User Activity) است. فعالیت کاربر معیاری برای ارزیابی رفتار کاربران پروژه رمز ارز است. هدف این معیار سنجش رفتار کاربران پروژه رمز ارز هاست . رفتار کاربران یک معیار کیفی است که برای تبدیل آن به یک معیار عددی دو فاکتور تعریف شده است.

فعالیت شبکه

کلیه فعالیت‌هایی که در شبکه پروژه صورت گرفته‌اند (مثل قراردادهای هوشمند ERC-20 که در شبکه بلاک‌چین ارائه شده‌اند) سنجش می‌شوند. طبق یک روش خاص و پیچیده به کلیه فعالیت‌هایی که کاربران، سرمایه‌گذاران و ماینرها در یک شبکه بلاک‌چین انجام داده‌اند، امتیاز داده می‌شود.

امتیاز این اصل از بررسی تمام فعالیت‌های یک بلاک چین خاص، تحلیل راهکارها در صورت لزوم (مثل قراردادهای هوشمند ERC – ۲۰) و برچسب‌گذاری آدرس‌های کیف پول برای شناسایی صرافی‌ها، پروژه‌ها، قراردادها، کاربران و دیگر انواع مشارکت کنندگان، بدست می‌آید. برای برچسب‌گذاری روی تمام آدرس‌های فعال، از مدل‌های گوناگون آماری و اکتشافی استفاده می‌شود.

فعالیت شبکه (Network Activity) یک برآورد قیاس‌پذیر بر اساس طبقه‌بندی‌های بالا است که روی فعالیت کیف پول‌ استیکرها (stakers – مشارکت کنندگان در اثبات سهام)، ماینرها، کاربران و سرمایه‌گذاران تمرکز می‌کند.

فاکتور بکارگیری پروژه (Project Utilization) بر اساس فعالیت کیف‌پول‌های اجرا شده توسط کاربران ( که بخش بیشتر آن انتقال‌ها و فراخوانی‌های قرارداد هوشمند است،) محاسبه می‌شود. این فعالیت، در کاربرد از پیش تعیین شده پروژه مورد نظر به کار می‌رود.

رفتار توسعه‌دهنده

دومین عامل مهم در محاسبه شاخص FCAS بررسی رفتار توسعه دهنده است. توسعه دهنده‌ها (دولوپر ها) برنامه نویسان پروژه هستند. عملکرد برنامه‌نویسان پروژه روی پیشرفت و توسعه پروژه تاثیر دارد. در نتیجه می‌تواند شاخص خوبی برای سنجش کیفیت پروژه باشد. از آن جایی که برنامه‌نویسان با کد ها سروکار دارند، با ارزیابی کد‌ها امتیاز می‌گیرند.

رفتار توسعه دهنده (Developer Behavior)، شاخصی است که میزان فعالیت و کاراییِ توسعه دهندگان یک پروژه را نشان می‌دهد و از سه فاکتور سرچشمه می‌گیرد:

تغییرات کد بهبودهای کد مشارکت پروژه امتیاز این بخش به‌وسیله ثبت و ارزیابی رویدادهای مخزن کد در سرویس‌هایی مانند گیت‌هاب (GitHub) به‌دست می‌آید. تفاوت اندکی در ارتباط معیارهای بدیهی توسعه‌دهنده و فعالیت جامعه وجود دارد بنابراین به جز بخش‌های commits و Pushes، موارد دیگری هم بررسی می‌شوند تا به ارزیابی عمیق‌تری از پروژه برسیم. بر همین اساس ۳۰ متغیر گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرند، سپس به سه عاملی که بالاتر گفتیم تعمیم می‌یابند و از آن‌ها نمره کلی رفتار توسعه دهنده به‌دست می‌آید.

بلوغ بازار

بلوغ بازار (Market Maturity) که از دو عامل ریسک و عرضه پول به‌دست می‌آید، نشان دهنده میزان درست‌نمایی یک ارز دیجیتال در بازار است. هر چقدر واکنش‌های بازار به سناریوهای مختلف و عوامل ریسک (عواملی مانند نقدشوندگی، طرح‌های قیمتی، پتانسیل صخره ای قیمت، پیش‌بینی ثابت الگوریتمی و نوسانات قیمت) منطقی‌تر باشد، میزان درست‌نمایی بالاتر است. همچنین در این اصل، تحلیلی هم از عرضه ثابت پول در هر کدام از پروژه‌ها انجام می‌شود. هر چقدر که عرضه پول بی ثبات تر و هر چقدر کنترل آن توسط تعداد کمی آدرس بیشتر باشد، امتیاز عرضه پول کمتر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.