5 بلاک چین برتر برای توسعه ان اف تی (NFT)

5 بلاک چین برتر برای توسعه ان اف تی (NFT)

از ابتدای معرفی توکن‌های غیر مثلی یا همان ان اف تی (NFT) ها، روزانه تعداد کاربران این نوع از دارایی‌های دیجیتال افزایش پیدا کرده است. خصوصا نوسانات بازار رمز ارزها، به این جریان دامن زده و کاربران زیادی را به سمت خرید توکن‌های

خاص به جای توکن‌های عمومی هدایت کرده است. این مسائل، باعث شده تا تعداد افرادی که به عنوان تولیدکننده ان اف تی فعالیت دارند نیز گسترش یابد. شبکه‌های متفاوتی در زمینه ایجاد و معامله ان اف تی (NFT) ها در دسترس تولیدکنندگان آن قرار دارند، اما باید بدانیم که چگونه بهترین‌ها را در میان این بلاک چین‌ها پیدا و انتخاب کنیم.

توکن ان اف تی (NFT) یا Non-Fungible Token چیست؟

توکن‌های ان اف تی یا غیر مثلی، نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال به حساب می‌آیند که مشابه ندارند و برای گسترش بحث حفظ مالکیت دارایی‌ها، ایجاد شده‌اند. در ابتدای امر، صاحبان آثار هنری در سه قالب عکس، صوت و ویدئو، بیشترین طرفداران ان اف تی (NFT) ها را تشکیل می‌دادند. اما با گذشت زمان، مالکیت‌های بیشتری در چارچوب این توکن‌ها معنا پیدا کرد.

در حال حاضر در کنار موارد عنوان شده، بخش بزرگی از دنیای NFT ها به بازی‌های بلاک چینی اختصاص پیدا کرده است، شامل آیتم‌های مختلفی مانند قطعات زمین یا لباس‌ها یا اسلحه و ابزار، برخی قابلیت‌های درون بازی، برخی به‌روزرسانی‌ها و غیره. حتی برخی پلتفرم‌ها، ارتباطی بین توکن‌های غیرمثلی و دنیای واقعی به وجود آورده‌اند. یعنی کاربر، یک دارایی در دنیای واقعی خود را به یک NFT تبدیل می‌کند و مثلا مالکیت خودروی خود را از طریق ان اف تی اثبات کرده یا خرید و فروش آن را انجام می‌دهد.

به همین نسبت، تعداد پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات NFT، شامل ایجاد (مینت کردن یا Mint)، خرید و فروش یا جمع‌آوری، بیشتر و بیشتر شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مواردی مانند Rarible، SuperRare، OpenSea، Binance NFT و Niftygateway اشاره کرد.

تاریخچه قیمتی ان اف تی (NFT)

بازار NFT در اوایل سال 2021 هیجان گرفت، زمانی که مایک وینتلمن (که عموما با نام بیپل شناخته می‌شود) اثر هنری NFT خود “Everydays – The First 5000Days” را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت. از آن زمان، کل صنعت NFT ها در حال صعود به سمت بالا بوده است.

بر طبق آمار NonFungible Tracker، کل فروش ماهانه این نوع توکن در سپتامبر سال گذشته به رقم 4.5 میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، ما پروژه‌های زیادی مانند Bored Ape Yacht Club و Meebits را دیده‌ایم که فروش‌هایی از چند صد هزار دلار تا چند میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

اعداد و ارقام عنوان شده، ارزش بالای این فضای دیجیتالی را نشان می‌دهد. از جانب دیگر چنین رشد گسترده‌ای باعث شده است که بسیاری از هنرمندان و سازندگان دیجیتال بخواهند پروژه‌های NFT خود را راه‌اندازی کنند. با این وجود، کاربران اغلب هنگام انتخاب یک بلاک چین برای توسعه پروژه NFT خود سردرگم می‌شوند.

چگونه بلاک چین مناسب برای پروژه ان اف تی (NFT) خود انتخاب کنیم؟

  • سرعت تراکنش

سرعت تراکنش برای موفقیت هر پروژه NFT بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که بلاک چینی که قصد دارید NFT ها را بر روی آن ضرب (Mint) کنید، می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را در یک زمان انجام دهد. در غیر این صورت، ناکارآمدی شبکه بلاک چین به طور مستقیم بر عملکرد پروژه شما تأثیر خواهد گذاشت.

  • هزینه تراکنش

قرار نیست هر NFT موفقیت‌آمیز باشد. در واقع، اکثر NFT ها نسبتا ارزان هستند. اگر قرار نیست یک اثر هنری از مرز چند صد دلار فراتر رود، چرا هزینه هنگفتی را برای تراکنش‌ها و کارمزدها بپردازید و بخش قابل توجهی از سود خود را از دست بدهید؟

میانگین هزینه تراکنش، کم و بیش، به سرعت تراکنش بلاک چین بستگی دارد. هزینه تراکنش، همان هزینه‌هایی است که کاربران باید برای تکمیل تراکنش‌های خود به بلاک چین بپردازند. هنگامی که شبکه مشغول است، ممکن است مجبور شوید هزینه‌های بیشتری را برای پیشی گرفتن از سایر کاربران بپردازید و اطمینان حاصل کنید که اعتبارسنجی‌ها، سفارش شما را در اولویت قرار می‌دهند. در غیر این صورت ممکن است سفارشتان رد شود.

  • امنیت

امنیت شبکه بلاک چین یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی آن است. برخلاف تصور رایج، اگر بلاک چین به اندازه کافی قوی نباشد، می‌تواند هک شود!

در چنین مواردی، همه انواع کاربران، از جمله سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و سازندگان ان اف تی (NFT)، سرمایه و داده‌های خود را از دست می‌دهند. هک اخیر شبکه رونین با سرقت حدود 600 میلیون دلار، یکی از نمونه‌های بدنام است که ضرورت استفاده از بلاک چین‌های امن را برجسته می‌کند.

  • قراردادهای هوشمند

تمام NFT ها در هر بلاک چین به قراردادهای هوشمند متکی هستند. قراردادهای هوشمند برای تنظیم شرایط و ضوابط تراکنش‌ها در یک بلاک چین استفاده می‌شوند. هنگامی که این شرایط برآورده شد، انتقال به صورت خودکار و بدون نیاز به تایید‌کننده شخص ثالث، پردازش می‌شود.

بلاک چین‌هایی که در آن‌ها قراردادهای هوشمند به خوبی برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شده‌اند، برای کاربران و توسعه‌های NFT، ایمن‌تر و کاربردی‌تر هستند. علاوه بر این، زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای توسعه این قراردادهای هوشمند نباید غیر معمول باشد. در غیر این صورت، ممکن است در یافتن یک توسعه‌دهنده متخصص با مشکل مواجه شوید.

  • الگوریتم اجماع

نوع مدل اجماع که یک بلاک چین استفاده می‌کند، احتمالا مهم‌ترین عاملی است که همه سازندگان NFT باید در نظر بگیرند. جدا از تعیین سایر جنبه‌های مهم، مانند هزینه‌ها، سرعت، عملکرد و امنیت، مدل اجماع بر محیط زیست نیز تأثیر می‌گذارد.

5 بلاک چین برتر برای ساخت ان اف تی (NFT)

  • اتریوم (Ethereum)

اتریوم که در سال 2015 توسط Vitalik Buterin راه‌اندازی شد، اولین بلاک چینی بود که قراردادهای هوشمند را معرفی کرد؛ فناوری‌ای که توکن‌های غیر قابل تعویض را ممکن می‌کرد. از آن زمان، بلاک چین اتریوم برای تسهیل و ارتقای پیشرفت NFT ها، مراحل توسعه متعددی را پشت سر گذاشته است.

امروزه اتریوم خانه بیش از 80،000 مجموعه NFT است. از پروژه‌های پیشگام این صنعت (CryptoPunks و CryptoKitties) گرفته تا بسیاری از موفقیت‌های فعلی (MeeBits و Bored Ape Yacht Club)، اکثر این پروژه‌ها با استانداردهای توکن ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می‌شوند.

ERC-721 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های غیر قابل تعویض را ضرب یا ایجاد کنند، در حالی که ERC-1155 ایجاد توکن‌های نیمه قابل تعویض را امکان پذیر می‌کند. جدای از این دو، تیم توسعه اتریوم اخیرا یک استاندارد توکن جدید به نام EIB-2309 را پیشنهاد کرده است تا امکان مینت کردن چندین NFT در یک تراکنش را فراهم کند.

علاوه بر این، تقریبا تمام بازارهای برجسته NFT که بیشتر حجم معاملات این صنعت را تشکیل می‌دهند، از جمله OpenSea، Rarible، Nifty Gateway، SuperRare، Decentraland و KnownOrigin، در شبکه اتریوم توسعه یافته‌اند.

تا آنجا که به مکانیسم شبکه مربوط می‌شود، اتریوم در طول یک هارد فورک، از مدل PoW (اثبات کار) به مدل PoS (اثبات سهام) تغییر مسیر داده و عملکرد و مقیاس‌پذیری بلاک چین خود را افزایش داد. در مقایسه با مدل قدیمی‌تر که می‌توانست تنها 15 تا 25 تراکنش در ثانیه را انجام دهد، بلاک چین PoS اتریوم جدید قادر است 100،000 تراکنش را همزمان انجام دهد.

  • فلو (Flow)

Flow یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های بلاک چین اتریوم است. فلو توسط آزمایشگاه Dapper در سال 2019 توسعه داده شد که تیم سازنده CryptoKitties می‌باشند. Flow در درجه اول بر پایداری، مقیاس پذیری، ترکیب پذیری و تجربه کاربر تمرکز دارد.

علیرغم اینکه Flow یک اکوسیستم جدید است، اما پیش‌تر نام خود را در صنعت ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است و فرصت‌های متعددی را برای ان اف تی (NFT) ها، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و توسعه‌دهندگان dApps (برنامه‌های غیر متمرکز) ایجاد کرده است. این شبکه صرفا بر اساس مدل اجماع PoS است و آن را قادر می‌سازد در هر دقیقه حدود 10،000 تراکنش را انجام دهد.

در شبکه Flow در حال حاضر، روزانه بیش از 100 هزار تراکنش پردازش می‌شود. علاوه بر این، بلاک چین آن با موفقیت میزبان بیش از 3 میلیون تراکنش از مرحله آزمایش بتا در اکتبر 2020 بوده است.

Flow به طور خاص در بخش NFT های ورزشی بر بازار تسلط داشته است و بهترین شوت NBA، NFL’s All Day، UFC’s Strike و بسیاری از پروژه‌های موفق دیگر را تسهیل کرده است. BlocktoBay و Xtingles دو مجموعه از محبوب‌ترین بازارهای NFT هستند که در بلاک چین Flow ایجاد شده‌اند.

  • سولانا (Solana)

سولانا به عنوان یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها و رقیب اکوسیستم اتریوم مشهور است. مدل اجماع ترکیبی PoS و PoH (اثبات تاریخچه) به این بلاک چین اجازه می‌دهد تا 65،000 تراکنش در ثانیه را با هزینه بسیار کمی انجام دهد.

سولانا که توسط آناتولی یاکوونکو تأسیس شد، یکی از بزرگترین مشارکت‌کنندگان در فضای NFT، DeFi و Web3.0 است. سولانا در حال حاضر میزبان بیش از 350 پروژه در اکوسیستم خود است و در نظر دارد تا 1000 پروژه دیگر را در سال آینده اضافه کند.

برخی از مجموعه‌های قابل توجه NFT در بلاک چین Solana عبارتند از Degenerate Ape Academy، Solana Monkey Business، SolPunks، Frakt، Bold Badgers و Sollamas. شما می‌توانید این NFT ها را در بازارهای NFT مبتنی بر Solana مانند Solsea و Solanart معامله کنید. این اکوسیستم در اوایل سال 2021 مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه توکن اصلی آن، SOL، با افزایش قیمتی بسیار شدیدی مواجه شد.

  • کاردانو (Cardano)

کاردانو که توسط یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، یعنی چارلز هاسکینسون ایجاد شده است، یکی از محبوب‌ترین اکوسیستم‌های بلاک چین در صنعت رمز ارزها می‌باشد. در حال حاضر کاردانو، هفتمین بلاک چین بزرگ در جهان است که ارزش بازار آن بیش از ۱۶.۶ میلیارد دلار می‌باشد.

کاردانو بر اساس مکانیسم اجماع PoS توزیع شده است و بر ایجاد یک اکوسیستم قوی برای توسعه برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز و ان اف تی (NFT) تمرکز دارد. بلاک چین کاردانو دارای دو لایه است: لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسبه کاردانو (CCL). CSL، تراکنش ADA (توکن بومی Cardano) و ثبت تراکنش‌ها را انجام می‌دهد، در حالی که CCL مسئول میزبانی قراردادهای هوشمند است.

اگرچه کاردانو در حال حاضر حدود 250 تراکنش را در هر دقیقه پردازش می‌کند، اما تنها بر اساس این آمار نباید این بلاک چین با کارایی بالای آن را دست کم بگیرید. بر اساس Hydra، پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ کاردانو، این بلاک چین به طور بالقوه می‌تواند به سرعت تراکنش تا ۲ میلیون TPS برسد.

از پروژه‌های NFT در حال اجرا بر روی کاردانو، Spacebudz، CardanoKidz، Professor Cardano، CryptoMayor و Crypto Knitties به طور گسترده‌ای موفق بوده‌اند.

  • زنجیره هوشمند بایننس (BSC)

زنجیره هوشمند بایننس یک بلاک چین منحصر به فرد بوده که مبتنی بر زنجیره بایننس است. با این حال، این پروتکل، نه یک پروتکل مقیاس پذیر لایه ۲ است و نه یک راه حل خارج از زنجیره و حتی اگر زنجیره بایننس از بین برود، به کار خود ادامه خواهد داد.

رمز ارز BNB برای کارمزد تراکنش در هر دو بلاک چین استفاده می‌شود و قراردادهای هوشمند را در BSC اجرا می‌کند. BSC یک بلاک چین متمرکز است که از مدل اجماع PoSA (Proof of Staked Authority) برای تایید و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این مکانیزم آن را قادر می‌سازد تا حدود 160 تراکنش در ثانیه را با هزینه بسیار ارزان انجام دهد.

بلاک چین BSC استاندارد توکن مخصوص به خود، BEP-721 را برای تسهیل توسعه ان اف تی (NFT) ها دارد. علاوه بر این، با ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است و امکان پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مبتنی بر اتریوم را برای کاربران خود فراهم می‌کند. علیرغم شوق مداوم و رکودهای عجیب صنعت بلاک چین در سال‌های گذشته، زیرشاخه‌ی فناوری NFT هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. ما به تدریج شروع به دیدن پیامدهای آن در صنایع مختلف خواهیم کرد، زیرا این صنعت در طول زمان رشد می‌کند و کسانی که زودتر وارد آن شوند، بیشترین بهره را از گسترش آینده NFT ها خواهند برد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.