عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی یکی از رایج‌ترین روش‌های شروع ترید ارزهای دیجیتال است و بسیاری از سیگنال‌های خرید و فروش موفق با استفاده از این روش بدست می‌آیند.

از نظر بسیاری، سادگی تحلیل فاندامنتال نسبت به سایر روش‌های تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال، مهمترین دلیل محبوبیت این روش در میان تریدرهاست.

تحلیل فاندامتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال روشی است که سعی دارد با استفاده از بررسی عوامل مختلف موثر بر ارزش یک دارایی یا ارز دیجیتال، اقدام به شناسایی ارزش واقعی آن کرده و در مورد آینده آن دارایی اظهار نظر کند. برخلاف بازارهای بورسی که ساعات کاری مشخصی دارند، دنیای ارزهای دیجیتال همواره در حال فعالیت است و همواره شاهد بروز اخبار موثر بر این بازار از نقاط مختلف جهان هستیم؛ به همین سبب تریدرهای این بازار همواره در حال بررسی آخرین اخبار مربوطه هستند.

مهمترین عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

هر گاه مردم درباره عوامل بنیادی یا فاندامنتال صحبت می‌کنند، در واقع در مورد عوامل بنیادی ارز کشور میزبان و یا اقتصاد آن سخن می گویند. تحلیل فاندامنتال، علم و کاربرد این عوامل برای پیش بینی حرکات قیمت آینده ارزهاست که به بررسی اقتصادی و مالی اتفاقات جهان و اطراف ما می پردازد.

معامله گران میان مدت و برخی از معامله گران بلند مدت دوست دارند تا بر آنالیز بنیادی نیز تمرکز کنند؛ زیرا در ارزیابی طولانی مدت‌تر ارز به آن ها کمک خواهد کرد.

هنگام وقوع یک رویداد بنیادی مهم، استراتژی های آنالیز فنی کاملا بی فایده است. به همین صورت، معامله‌گرانی که صرفا از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند نیز فرصت های کوتاه مدت حاصل از شکل گیری سطوح فنی را از دست می دهند. ترکیب تحلیل فاندامنتال و فنی همه این زوایا را پوشش می دهد.

در مبحث فاندامنتال یا بنیادی می توان سه عامل را به عنوان عوامل تاثیرگذار در این حوزه مورد بررسی قرار داد. اخبار سیاسی_جغرافیایی، اخبار سیاسی_اقتصادی و شاخص های اقتصادی را باید در آنالیز فاندامنتال در نظر گرفت. همان‌طور که می‌دانید در تحلیل تکنیکال با اندیکاتورها و فرمول‌ها و محاسبات پیچیده سر و کار داریم و با اینکه برای تحلیل فاندامنتال نیز می‌توان اندیکاتور تعریف کرد، عوامل موثر دیگری وجود دارند که با بررسی آنها می‌توان به درک درستی از بازار و شرایط آن دست یافت.

  • رخدادهای مهم جهانی در تحلیل فاندامنتال

در شرایط اضطراری، افراد جامعه در جهت حفظ ارزش دارایی‌های خود تلاش می‌کنند و عموماً بیشتر نوآوری‌ها در این زمان‌ها رخ می‌دهد و گاهی شرایط سخت دولت‌ها و مسئولان حکومتی را محبور به جلو انداختن برخی برنامه‌های مالی و پذیرش استفاده از فناوری‌های جدید می‌کند که می‌تواند بر بازارهای مالی سنتی و ارزهای دیجیتال تأثیر مستقیم بگذارد.

خبرهایی نظیر تظاهرات گسترده در اقتصادهای بزرگ، جنگ، برکناری یا استیضاح یک رئیس جمهور و وزیر و وضع قوانین جدید مالی در کشورهای موثر و… همگی می‌توانند بر بازارهای مالی تأثیرگذار بوده و سبب ایجاد تغییر وضعیت در روند بازار شوند. بر این اساس، برای کسب بهترین نتایج از تحلیل فاندامنتال، پیگیری اخبار مهم جهانی و آگاهی از آنها توصیه می‌شود.

  • شرایط اقتصادی جهانی یا منطقه‌ای در تحلیل فاندامنتال

زمانی که رویداد بزرگ اقتصادی رخ می‌دهد، عموماً تمام بازارها اعم از بازارهای سنتی مانند بورس و بازارهای مدرن‌تر مانند ارزهای دیجیتال تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ میزان این تأثیر در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد.

برای مثال طی نیمه دوم سال 2021 و با افزایش تورم بی‌سابقه در ترکیه و ارزش ناگهانی لیر در مقابل دلار، بسیاری از شهروندان ترکیه اقدام به تبدیل دارایی‌های خود به ارزهای دیجیتال (خصوصاً بیت کوین) کردند؛ چنین اتفاقاتی می‌توانند بر دنیای ارزهای دیجیتال موثر واقع شده و سبب تغییرات شوند.

  • تغییرات در بازار بورس در تحلیل فاندامنتال

درست است که بازار ارزهای دیجیتال سعی دارد تا جای ممکن از تغییرات بازارهای سنتی مانند بورس و قیمت طلا مستقل مانده و روند متفاوتی را طی کند، اما اقتصاد جهانی از چرخ‌دنده‌هایی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل‌اند و عموماً با نزولی‌شدن روند بورس، شاهد نزولی‌شدن روند بازارهای ارزهای دیجیتال نیز بوده‌ایم.

البته دنبال‌کردن روند بازارهای ارزهای دیجیتال از روند بورس منوط به عوامل و شرایط مختلفی است و با افزایش قدرت بیت کوین و تسلط آن بر بازار، گاهی شاهد ریزش بازار بورس بدون ریزش بازار ارزهای دیجیتال نیز بوده‌ایم. در هر صورت پیگیری تغییرات بازار بورس می‌تواند از عوامل موثر بر تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال نیز محسوب شود.

  • سرمایه‌گذاران در تحلیل فاندامنتال

یکی از مهمترین دلایل پیشرفت یک پروژه یا دارایی و بقای آن، وجود سرمایه‌گذاران و حمایت آنهاست. طی چند سال گذشته، به دلایل متعددی شاهد افزایش حمایت میلیاردرها و سرمایه‌گذاران موفق از ارزهای دیجیتال و بیت کوین بوده‌ایم که افزایش محبوبیت این بازار و ارزش کل (Market Cap) آن را به همراه داشته است. درواقع بررسی میزان پذیرش جامعه از ارزهای دیجیتال می‌تواند در تحلیل فاندامنتال این بازار کاربردی باشد.

  • قانون‌گذاری در تحلیل فاندامنتال

با افزایش محبوبیت و استفاده از ارزهای دیجیتال در سطح جهان، دولت‌های مختلف اقدام به وضع قوانین مختلف برای کنترل این بازار کرده‌اند که در موارد مختلف باعث ایجاد روند صعودی یا نزولی در بازار شده است.

برای مثال ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین، منجر به کاهش شدید هش‌ریت قدیمی‌ترین ارز دیجیتال جهان شد که کاهش ناگهانی قیمت آن را به‌دنبال داشت؛ البته اثر این تصمیم موقتی بود و بیت کوین توانست پس از چند ماه روند صعودی بگیرد، اما تریدرها می‌توانند از این کاهش و افزایش قیمت برای کسب سود استفاده کنند.

همچنین، ممنوعیت فعالیت صرافی‌های بزرگ در کشورهای مختلف نیز می‌تواند بر روند بازار ارزهای دیجیتال موثر باشد.

  • پذیرش توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در تحلیل فاندامنتال

فناوری بلاکچین وظیفه تأمین امنیت و پردازش تراکنش‌ها را بر عهده داشته و هسته اصلی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. استفاده از این فناوری در شرکت‌ها و سازمان‌ها در صنایع مختلف نیز می‌تواند بر روند بازار موثر بوده و تغییراتی (شاید کوچک) را ایجاد کند.

  • رویدادهای مربوط به ارز دیجیتال در تحلیل فاندامنتال

در طول سال رویدادها و دورهمی‌های متنوعی توسط صرافی‌ها، شرکت‌های بزرگ، توسعه‌دهندگان پروژه‌های ارز دیجیتال و… برگزار می‌شود و گاهی اتفاقات و برنامه‌های اعلامی در این رویدادها می‌توانند به‌صورت کوتاه یا بلندمدت بر بازار موثر باشند.

  • روندهای کلی بازار در تحلیل فاندامنتال

سیستم مالی سرمایه‌داری عموماً به‌صورت سالانه یا هر 70 سال یکبار دچار روندهای کلی رکود و رشد می‌شود و پیگیری و دنبال کردن این روندها می‌تواند برای درک بهتر روندهای ارز دیجیتال و اقتصاد جهانی به‌کار آید.

  • معرفی پلتفرم‌های جدید یا موفقیت برخی پلفترم‌های کوچک‌تر در تحلیل فاندامنتال

دنیای ارزهای دیجیتال تنها برای انجام تراکنش یا حفظ ارزش دارایی در برابر تورم ایجاد نشده و با استفاده از فناوری بلاکچین می‌توان کاربردهای متنوعی برای این دنیا متصور شد. از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) گرفته تا توکن‌های غیرمثلی NFT، همواره شاهد نوآوری‌های جدید در این فضا هستیم.

  • اخبار کلاهبرداری‌ها در تحلیل فاندامنتال

به دلیل نو بودن پدیده ارزهای دیجیتال و محدودیت اطلاعات بیشتر افراد جامعه نسبت به این فضا، هر از چند گاهی شاهد اخباری مبنی‌بر هک شدن پلتفرم‌های مختلف یا اجرای Rug Pull توسط توسعه‌دهندگان برخی پروژه‌ها هستیم. این اخبار مخرب هستند و سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال توسط جامعه را کاهش می‌دهند که در نهایت می‌تواند بر ارزش کل بازار تأثیرگذار باشد.

  • حمایت سلبریتی‌ها و افراد مشهور در تحلیل فاندامنتال

اگر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را طی دو سال اخیر دنبال کرده باشید، حتماً از تأثیر توییت‌ها و سخنان ایلان ماسک بر دنیای ارزهای دیجیتال و خصوصاً میم‌کوین‌هایی مانند دوج‌کوین آگاه هستید. قیمت بازار ارزهای دیجیتال عموماً بر پایه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و چه بپذیریم یا نپذیریم، سلبریتی‌ها و افراد مشهور می‌توانند با استفاده از تأثیر خود بر جامعه، منجر به افزایش یا کاهش تقاضا برای یک ارز شده و بر قیمت آن موثر باشند.

همچنین، از نیمه دوم سال 2021 تاکنون، شاهد حمایت بیش از پیش سلبریتی‌های هالیوودی و خواننده‌های مختلف از NFTها بوده‌ایم که محبوبیت این بازار را دوچندان کرده است.

از آنجایی که سلبریتی‌ها بر احساسات مردم تأثیرگذار بوده و می‌توانند با حمایت یا عدم حمایت خود از یک پروژه، منجر به تغییر قیمت یا روند قیمتی آن شوند.

وقتی صحبت از تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران بر نمودارهای قیمتی و خطوط و اندیکاتورهای مختلف تکنیکال و فاندامنتال تمرکز دارند؛ اما گاهی باید فارق از نمودارها، به بررسی سایر عوامل موثر پرداخت.

وقتی برای مدتی از نمودارها دور شده و به اخبار کلی حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال نگاه می‌اندازید، می‌توانید علاوه‌بر عوامل داخلی و آنچین موثر بر بازار، در مورد دنیای بیرونی و اثر آن بر ارزهای دیجیتال کسب اطلاعات کرده و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.