آشنایی با پلتفرم رری کپیتال و توکن RGT

آشنایی با پلتفرم رری کپیتال و توکن RGT

پروتکل‌های بسیاری در دیفای و به خصوص به شکل ویژه در حوزه استیبل کوین‌ها فعال هستند؛ پلتفرم رری کپیتال Rari Capital یکی از موفق‌ترین این نوع پروژه‌ها است. بنا بر آمار سایت دیفای لاما، رری کپیتال Rari Capital موفق

به جذب بیش از 1 میلیارد دلار از سرمایه کاربران در استخرهای مختلف خود شده است و از این حیث بین تمامی پروتکل‌ها در رتبه ۴۹ قرار دارد. این پلتفرم که در اواسط سال ۲۰۲۰ کار خود را به عنوان یک تجمیع‌کننده سود (Yield Aggregator) بر روی دارایی استیبل آغاز کرد و اکنون، مجموعه‌ای از ابزارها و محصولات مختلف را برای راحتی حال کاربران ارائه می‌دهد. پلتفرم Rari Capital اما علاوه بر غیرمتمرکز بودن، فرصت‌های درآمدزایی بسیاری را برای افراد و شرکت‌ها به وجود آورده که بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده است. پلتفرم Rari Capital اما علاوه بر غیرمتمرکز بودن، فرصت‌های درآمدزایی بسیاری را برای افراد و شرکت‌ها به وجود آورده که بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده است.

پلتفرم Rari Capital چیست؟

مجموعه‌ای از پروتکل‌های غیرمتمرکز مالی بر بستر شبکه اتریوم است که با هدف پر کردن خلاء بین افراد متخصص و تازه‌وارد پا به میدان گذاشته است. هدف این پلتفرم مهیا کردن شرایط ورود خیل بزرگ از افراد به فضای دیفای است. هدف ایجاد این پلتفرم ارائه محصولاتی برای کسب سود آسان بر روی دارایی‌های کاربران بوده است. برخی از راهکارهای این پلتفرم برای رسیدن به این هدف چنین است:

  • قرض دادن وجوه به پروتکل‌های مختلف وام‌دهی (برای مثال کامپوند و آوه)
  • مبادله استیبل کوین‌ها برای کسب آربیتراژ و بهینه کردن سود
  • ییلد فارمینگ در پروتکل‌های دیگر برای کسب پاداش‌های پلتفرمی (برای مثال توکن COMP)

راهکارهای این پلتفرم به موارد بالا خلاصه نمی‌شود؛ اما با این راهکارها، Rari Capital در جولای ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرد. علی‌رغم گذراندن بازبینی امنیتی از جانب شرکت Quantstamp، برای امنیت بیشتر تا چندین ماه میزان واریز هر آدرس به ۳۵۰ دلار محدود بود. در اواسط اکتبر سال ۲۰۲۰، این محدودیت برداشته شد.

رری کپیتال Rari Capital از اطلاعات اوراکل چین لینک (Chainlink) برای اطلاع از قیمت دارایی‌های کاربران در استخرهای خود استفاده می‌کند.

سازندگان پلتفرم Rari Capital

جالب‌ترین موضوعی که در مورد پلتفرم رری کپیتال باید به شما بگوییم تیم سازنده و پشتیبان این وب‌سایت است. پلتفرم رری توسط جای باونانی (Jai Bhavnani)، جک لیپستون (Jack Lipstone) و دیوید لوسید (David Lucid) در جولای ۲۰۲۰ به‌وجود آمد. شاید بگویید تا به اینجا خبر جذابی نخواندیم اما باید بگوییم تمامی موسسان رری که نام بردیم زیر ۲۰ سال سن دارند! جی، جک و دیوید تنها ۱۹ ساله بودند که موفق شدند با تاسیس پلتفرم بی‌نظیر خود، DeFi را به مرحله جدیدی از پیشرفت منتقل کنند.

خوب است بدانید پلتفرم رری کپیتال Rari Capital به‌تازگی عنوان “The Smartest Stable Robo-Advisor” یا هوشمندترین پلتفرم مشاور را از آن خود کرده است. این عنوان به این معنی بوده که رری با استراتژی‌های اختصاصی خود شیوه‌ای نوین در وام‌گیری از استخرها را ارائه می‌دهد.

در حقیقت، اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم استراتژی‌هایی که رری کپیتال Rari Capital به‌کار می‌برد هیچ شباهتی با روش‌های سنتی ندارد و در میان پلتفرم‌های غیرمتمرکز تا حد زیادی منحصر‌به‌فرد به‌شمار می‌رود. تمامی این استراتژی‌ها مشابه پروتکل‌های جدید و مختلفی مانند پروتکل‌هایی که پلتفرم‌های قدرتمند Aave، Curve و Compound استفاده می‌کنند، است.

پس از هر تراکنش، رری کپیتال Rari Capital تولید شده توسط پروتکل سوزانده می‌شود. در اینجا سوزاندن به معنای ارسال توکن‌ها به یک آدرس کیف پول غیرقابل استفاده است که باعث می‌شود توکن‌ها از چرخه گردش حذف شوند. در نهایت، این فرآیند منجر به کاهش کلی در عرضه توکن‌های رری کپیتال Rari Capital خواهد شد.

همچنین در سپتامبر ۲۰۲۱، انجمن رمزنگاری رری کپیتال Rari Capital پیشنهادی را برای ضرب فوری ۲،۵۰۰،۰۰۰ توکن RGT، به اضافه ۷،۵۰۰،۰۰۰ RGT دیگر با نرخ خطی طی سه سال آینده تصویب کرد. این در مجموع نشان دهنده ۱۰۰۰۰۰۰۰ RGT است که باید به خزانه Rari DAO تخصیص داده شود. بدین ترتیب طبق آخرین آمار در فوریه ۲۰۲۲، حداکثر و کل عرضه توکن RGT ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ و عرضه در گردش ۱۲,۱۳۵,۰۰۰ بوده است.

توکن RGT چیست؟

توکن RGT بر بستر شبکه اتریوم و تحت استاندارد ERC-20 منتشر شده است. قیمت توکن RGT در زمان نگارش این مطلب ۳۱.۳۶ دلار است و ارزش بازار این پروژه ۳۵۲ میلیون دلار است که از این حیث در رتبه ۲۶۰ بازار قرار دارد. عرضه کل این توکن ۱۲.۵ میلیون عدد است که از آن مقدار، ۱۱.۲۵۵ میلیون عدد در حال حاضر در گردش است. بیشترین قیمت تاریخی این توکن ۶۸.۲۱ دلار (در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰) و کمترین قیمت آن ۰.۲۶ دلار (در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۹) بوده است.

برای حرکت به سوی مدلی مبتنی بر اداره پلتفرم توسط کاربران، مدل حاکمیتی این پروژه به DAO تغییر پیدا کرد و بدین شکل توکن حاکمیتی رری (Rari Governance Token) پا به عرصه وجود گذاشت. عرضه اولیه این توکن به شکل عادلانه و طبق برنامه لیکوییدیتی ماینینگ دو ماهه صورت پذیرفت.

  • نقش حاکمیتی: دارندگان این توکن می‌توانند موارد مختلف پلتفرم را با تصمیمات خود متاثر کنند و تغییر دهند.
  • نقش حاکمیتی با واسطه: در صورتی که روزی استخرهای این پلتفرم شامل توکن‌های حاکمیتی دیگر پروژه‌ها (همانند COMP، BAl و غیره) شد، این توکن به عنوان واسطه برای تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت آن پروژه‌ها استفاده خواهد شد.
  • تخفیف: دارندگان این توکن می‌توانند از تخفیف در هزینه کارمزد بهره‌مند شوند.

به دلیل مشکلات سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز در اداره یک پلتفرم پویا، مدل حاکمیتی این پلتفرم از چند کارگروه متفاوت تشکیل شده است که در تصمیم‌گیری‌های روزمره بی‌نیاز از تصمیم DAO هستند و می‌توان آن‌ها را Business Unitهای مستقلی دانست که هر یک باید برای بهره‌مندی از حمایت DAO، برای آن آورده داشته باشند.

کارگروه‌های فعلی Rari Capital عبارتند از: کارگروه زیرساخت (Infrastructure)، کارگروه Market XYZ (مربوط به توسعه پروژه در سایدچین پالیگان) و کارگروه کاربردهای عمومی (generalized applications).

رری کپیتال Rari Capital ؛ پلتفرم تازه نفس دیفای

پلتفرم رری کپیتال Rari Capital یک پلتفرم جوان و جذاب در میان پلتفرم‌های غیرمتمرکز است که با محصولاتی را برای توانمندسازی افراد ارائه می‌دهد. رری در حقیقت با ارائه انتخاب‌ها و گزینه‌های قدرتمند برای ایجاد ارزش به دارایی کاربران طراحی شده و متناسب با نیازهای مختلف موجود در سراسر جمعیت رو به رشد کاربران DeFi است. رری کپیتال Rari Capital از زمان تاسیس تاکنون توانسته بیش از ده هزار کاربر را جذب خود کند که یک آمار بی‌نظیر در بازارهای غیرمتمرکز به‌شمار می‌رود.

پروتکل رری کپیتال Rari Capitalل با هدف پر کردن خلا فنی لازم برای عموم مردم برای استفاده از ظرفیت‌های دیفای پای به میدان گذاشته است و در مدت زمان کوتاهی با ارائه مجموعه‌ای از محصولات – وام‌دهی، تجمیع‌کننده سود، همکاری‌های متنوع و غیره – به بخشی از هدف خود رسیده است و پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. سبک مدیریت و حاکمیت این پروژّ در نوع خود بسیار جذاب است و به نظر می‌رسد توانسته باشد به ترکیب مناسبی از پویایی و غیرمتمرکز بودن دست پیدا کند. حال باید دید با برنامه‌های آتی این پلتفرم، سیر پیشرفت آن در آینده چگونه خواهد بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.