قرارداد فیوچرز دائمی یا آتی پرپچوال چیست؟

قرارداد فیوچرز دائمی یا آتی پرپچوال چیست؟

قراداد فیوچرز دائمی و همیشگی یا همان پرپچوال (Perpetual Futures) یک معامله آتی است که برخلاف نوع سنتی، تاریخ انقضاء و سررسید ندارد. در این نوع معاملات، علاوه بر لوریج،

مارجین اولیه و نگهداری و قیمت لیکویید شدن، مفهومی به‌نام فاندینگ ریت نیز وجود دارد.

معاملات پرپچوال چیست؟

بازار امروز مملو از روش‌های مختلف برای کسب درآمد است. کاربران با ثبت نام ساده در یک صرافی رمزارز، می‌توانند از صدها ابزار مالی مختلف برای معاملات خود در دسته‌های متفاوت استفاده کنند. معاملات اسپات (Spot)، مارجین (Margin)، معاملات استراتژیک و … تنها چند نمونه از رویکردهای معاملاتی است که همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با توجه به نیاز و تبحر خود از آن استفاده می‌کنند. اما یک ابزار مالی وجود دارد که به دلیل وجود نوسانات موثر و مدیریت ریسک، به بخش جدایی‌ناپذیر بازار مالی جهان تبدیل شده است. وقتی صحبت از افزایش سرمایه با داشتن دانش کافی و استراتژی می‌شود، این گزینه در بین سایرین به وضوح خودنمایی می‌کند: معاملات آتی پرپچوال (Perpetual). ورود به این نوع معامله مستلزم تجزیه و تحلیل مرحله به مرحله فرایند معاملات است و با وجود پیچیدگی، در صورت داشتن دانش، سنجیدن جوانب مختلف و مدیریت ریسک صحیح، می‌تواند سرمایه کاربران را چند برابر کند.پیش از این به معاملات عادی آتی پرداختیم. توصیه می‌کنیم برای درک بهتر این مطالب، مقاله ما در مورد معاملات فیوچرز را مطالعه کنید. گفتیم که در این نوع معامله، دو معامله‌گر برای یک تاریخ خاص، یک ارز دیجیتال را با یک قیمت آتی (که از پیش‌بینی خودشان برآمده)، معامله می‌کنند. سی‌بیت در این مقاله به مبحث معاملات آتی پرپچوال و نحوه کار آن می‌پردازد.

معاملات پرپچوال چگونه کار می‌کند؟

معاملات پرپچوال نوع خاصی از قرارداد معاملات آتی است که در آن دوره زمانی خاصی مد نظر قرار نمی‌گیرد. معامله‌گر می‌تواند پوزیشن معامله خود را تا هر زمانی که مناسب او باشد نگه دارد. علاوه بر این، مبنای معاملات پرپچوال، شاخص قیمت پایه است که از میانگین ارزش دارایی براساس بازارهای اصلی اسپات و حجم نسبی معاملات تشکیل شده است.

در نتیجه، برخلاف معاملات آتی، قراردادهای پرپچوال اغلب با ارزشی برابر یا نزدیک به قیمت لحظه‌ای بازار معامله می‌شوند. با این حال، تفاوت اصلی قراردادهای آتی معمولی و پرپچوال در سررسید آن است.

مکانیزم اصلی که به قراردادهای پرپچوال کمک می‌کند تا به قیمت لحظه‌ای نزدیک بمانند، تامین مالی است. تفاوت بین قیمت ارزهای دیجیتال در بخش پرپچوال با قیمت آن در بازار اسپات تعیین می‌کند که چه کسی رمزارز پرداخت و چه کسی آن را دریافت می‌کند. معامله‌گران براساس پوزیشن‌های باز خود در ساعات مشخصی رمزارز را می‌پردازند. بنابراین، معاملات دارای پوزیشن لانگ (Long) در زمانی که نرخ تامین مالی مثبت است به معاملات شورت (Short) رمزارز پرداخت می‌کنند و وقتی نرخ تامین مالی منفی است، معامله‌گران پوزیشن‌های شورت به معاملات لانگ رمزارز پرداخت می‌کنند.

مشخصه های اصلی معاملات پرپچوال

قراردادهای آتی پرپچوال یکی از محبوب‌ترین ابزار مالی برای سرمایه‌گذاری و معامله محسوب می‌شوند. علی‌رغم ریسک نامتناسب معاملات پرپچوال نسبت به معاملات اسپات، بازدهی بالقوه بالای آن افراد بیشتر و بیشتری را در بازار به سمت خود جذب می‌کند. با این حال، انجام این معاملات نیازمند آگاهی داشتن از مشخصه‌های مربوط به قراردادهای پرپچوال است. برخی از مفاهیم کلیدی این مبحث به شرح زیر است:

  • لیکویید شدن

در اصطلاح عام، واژه لیکویید به معنای نقدینگی است. در معاملات آتی پرپچوال، به بسته شدن اجباری پوزیشن‌های بدون سود برای جلوگیری از منفی شدن تراز در حساب معامله‌گر «لیکویید شدن» گفته می‌شود. پوزیشن‌های دارای اهرم که از نوسانات بازار تاثیر می‌پذیرند می‌توانند به سرعت باعث منفی شدن مانده حساب کاربر شوند. در چنین مواردی، ضرر فرد ممکن است بیش از مارجین حمایتی او شود. در نتیجه معاملات زیان‌آور منحل می‌شوند. اگر معامله برخی از معیارهای خاص تعیین شده را از سر بگذراند، به صورت اجباری بسته شده و یا به عبارتی لیکویید می‌شود.

لیکویید شدن با توجه به اهرم (leverage) گرفته شده و سرعت نوسانات می‌تواند آهسته یا به سرعت رخ بدهد. بنابراین، اگر اهرم کم باشد و اصلاح جزئی در بازار رخ بدهد، احتمالا معامله لیکویید نخواهد شد. برعکس، اگر معامله اهرم بالایی داشته باشد، حتی نوسان‌های کوچک هم می‌تواند به سرعت باعث لیکویید شدن آن شود.

  • فاندینگ ریت

قراردادهای پرپچوال برخلاف قراردادهای عادی آتی، تاریخ انقضا ندارند و در نتیجه هیچ نتیجه تسویه یا تحویل نهایی در این نوع معامله وجود ندارد. بنابراین، پرداخت‌های رمزارزی، برای تشویق کاربران به انجام معاملات پرپچوال با قیمت پایه دارایی انجام می‌شوند.

یک قرارداد پرپچوال براساس فرمول ریاضی مبتنی بر قیمت شاخص و نمونه‌ای از میانگین قیمت‌‌های بازار تامین می‌شود. زمانی که بازدهی پوزیشن‌های معاملاتی فاندینگ نرخ مثبتی دارند؛ باعث می‌شوند رمزارزها از طرف معامله‌گران پوزیشن لانگ به معامله‌گران پوزیشن شورت پرداخت شود. وقتی نرخ منفی باشد، پرداخت‌ها برعکس شده و معامله‌گران پوزیشن‌های شورت به معامله‌گران پوزیشن لانگ رمزارز پرداخت می‌کنند. معامله‌گران به تناسب اندازه پوزیشن معاملاتی خود ضرر پرداخته یا سود دریافت می‌کنند. این پرداخت‌ها فقط از معامله‌گری به معامله‌گر دیگر پرداخت می‌شود و صرافی رمزارز هیچگونه وجهی را برای تامین مالی پرداخت یا دریافت نمی‌کند.

  • مارک پرایس (Mark Price)

مارک پرایس یا قیمت مارک تخمینی از ارزش حقیقی یک قرارداد (قیمت عادلانه) در مقایسه با قیمت معاملاتی واقعی آن (آخرین قیمت در بازار اسپات) است و هدف نزدیک کردن قیمت بازار فیوچرز به بازار اسپات را دنبال می‌کند. محاسبه مارک پرایس از لیکویید شدن‌های ناعادلانه‌ای که ممکن است هنگام نوسان شدید بازار اتفاق بیفتد، جلوگیری می‌کند.

همانطو که گفتیم، ایندکس پرایس مربوط به متوسط قیمت یک رمز ارز در بازار اسپات آن است، اما مارک پرایس ارزش عادلانه یک قرارداد فیوچرز دائمی را نشان می‌دهد. عموما قیمت مارک مبتنی بر قیمت شاخص و فاندینگ ریت است و همچنین بخش مهمی از محاسبه «سود و زیان تحقق نیافته» محسوب می‌شود.

  • سود و زیان (PnL)

PnL مخفف Profit and Loss است که به دو صورت تحقق یافته (Realized) یا واقعی و تحقق نیافته (Unrealized) یا غیرواقعی وجود دارد. هنگام باز کردن یک پوزیشن در بازار قرارداد آتی دائمی، PnL شما به‌صوت تحقق نیافته است، یعنی با حرکت بازار همچنان امکان تغییر آن وجود دارد. بنابراین با بستن پوزیشن، این سود و زیان تحقق نیافته به تحقق یافته (حال کل یا بخشی از آن) تبدیل می‌شود.

استراتژی های معامله قرارداد فیوچرز پرپچوال

استراتژی ترید فیوچرز بر حسب اهداف سرمایه گذاران، نوع ابزار و توصیه کارگزار یا صرافی رمز ارزی تعیین می‌شود. اما دو مورد از بهترین استراتژی‌ها شامل موارد زیر است:

  • سوداگری: اولین استراتژی همان فعالیت‌های سوداگری عادی است که در همه بازارها انجام می‌شود. به دلیل قدرت نقدشوندگی بالای اوراق فیوچرز، این نوع معاملات بهترین ابزار برای استفاده با لوریج بالا هستند. با این وجود، به‌دلیل ریسک زیاد ضرردهی این روش، تنها تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای باید از آن استفاده کنند.
  • آربیتراژ: آربیتراژ می‌تواند به دو صورت زمانی (در یک بازار اما در بازه‌های زمانی مختلف) و بخشی (در بازارهای مختلف اما در زمان یکسان) انجام شود. در این حالت، شما با انجام دنباله‌ای از تراکنش‌ها از تفاوت قیمت‌ها در بازارها یا بازه‌های زمانی مختلف سود می‌کنید. این استراتژی به‌خاطر کاهش ریسک‌ها برای تازه‌واردان بهترین گزینه است.

معاملات آتی پرپچوال یکی از ابزارهای اصلی معامله برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران هستند. علی‌رغم بازدهی بالاتر این نوع از معامله نسبت به معاملات اسپات، پیچیدگی و ریسک بالای آن را باید جدی گرفت. کاربران در هنگام معامله باید مراقب بوده و مدیریت ریسک را دنبال کنند. مخصوصا معامله‌گرانی که از اهرم استفاده می‌کنند باید در این زمینه دقت بیشتری به خرج بدهند. برای موفقیت در این نوع معاملات باید درک خوبی بازار داشته باشید، از مکانیک آن سر در بیاورید و تجربه زیادی در معامله با ابزارهای ساده‌تر (مثل اسپات) داشته باشید. برای ورود به معاملات پرپچوال، همیشه استراتژی معاملاتی خود را به دقت برنامه‌ریزی کنید و بیش از آنچه که آماده از دست دادنش هستید سرمایه‌گذاری نکنید. این نکات ساده به شما کمک می‌کند تا در معامله با این ابزار مالی جالب و سودآور عملکرد موفقی داشته باشید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.