معرفی ارز دیجیتال اسموسیس (Osmosis)

معرفی ارز دیجیتال اسموسیس (Osmosis)

اسموسیس (Osmosis) یک پروتکل ساخت بازار ساز خودکار (AMM) در اکوسیستم کازماس (Cosmos) است. این بازارساز خودکار با قابلیت شخصی‌سازی کامل براساس پارامترهای پروتکل اسموسیس (Osmosis)، امکان تبدیل شدن به نوآوری مهم بعدی در حوزه دیفای را دارد.

صرافی اسموسیس (Osmosis) در راستای جذب همزمان تریدرها و توسعه‌دهندگان، موارد کاربرد متعددی برای توکن بومی خودش یعنی ارز دیجیتال اسموسیس (Osmosis) و ابزارهای قابل تعامل مختلف برای توسعه‌‎دهندگان ارائه می‌کند. علاوه بر این، تأمین‌کنندگان نقدینگی توکن اسموسیس (Osmosis) می‌توانند در مدیریت استخرهای مربوط به خودشان نیز مشارکت داشته باشند. بازارساز خودکار اسموسیس همچنین بستری مناسب برای تراکنش‌‎های میان زنجیره‌ای کم هزینه محسوب می‌شود.

پروتکل اسموسیس (Osmosis) چیست؟

اسموسیس (Osmosis) که در فوریه 2021 (اسفند 1399) رونمایی شده، نسل جدید صرافی غیر متمرکز (DEX) مبتنی بر بازارساز خودکار محسوب می‌شود. اسموسیس با یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) جذاب و کارآمد، با کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس طراحی شده است. به همین خاطر، پروتکل اسموسیس (Osmosis) می‌تواند مطابق روش‌های جدید منعطف و قابل تعامل باشد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با به‌کارگیری پروتکل اسموسیس (Osmosis)، اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) بازارساز خودکار خودشان را بسازند. علاوه بر این اسموسیس (Osmosis) با مکانیزم‌های حاکمیتی، فرصت مشارکت تأمین‌کنندگان نقدینگی در استخرهای مربوط به خودشان را فراهم کرده و از این طریق قابلیت شخصی‌سازی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. پروتکل اسموسیس (Osmosis) با بازطراحی رویکرد واحد و جامع، ابزارهای غیرمتمرکز، قابل تعامل و تطبیق‌پذیر را برای ساخت بازارسازهای خودکار در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

پروتکل شبکه اصلی اسموسیس (Osmosis) همچنان در دست توسعه است اما کمینه محصول پذیرفتنی فعال آن، تصویر خوبی از قابلیت‌های موجود ارائه می‌کند (کمینه محصول پذیرفتنی به معنای حداقل ابزار و امکانات قابل استفاده توسط کاربران است که معمولاً پیش از راه‌اندازی نسخه کامل ارائه می‌شود). ضمناً توکن بومی اسموسیس (ارز دیجیتال OSMO)، حاکمیت بر پلتفرم و غیرمتمرکزسازی را ممکن می‌سازد. هولدرهای رمز ارز اسموسیس (Osmosis) بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی می‌توانند در رأی‌گیری درون شبکه‌ای درباره پروپوزال‌ها و آپدیت‌های پارامترهای پلتفرم شرکت کنند.

ارز دیجیتال اسموسیس (Osmosis) چیست؟

ارز دیجیتال اسموسیس با نماد اختصاری OSMO کلید عملکرد بی‌نقص و رشد پروتکل Osmosis است. رمز ارز چندکاره OSMO در شبکه اسموسیس سه وظیفه اصلی دارد: تأمین نقدینگی، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و حاکمیت پروتکل. هولدرهای ارز OSMO حق رأی در زمینه پارامترهای پروتکل از جمله تعیین استخرهای نقدینگی دریافت‎‌کننده پاداش، میزان پاداش‌ها، تسهیلات استیکینگ و کارمزدهای شبکه را خواهند داشت. صرافی اسموسیس با این روش مشارکت جامعه کاربران در شبکه (به‌ویژه در زمینه حاکمیت) را تشویق و ترویج می‌کند.

پروتکل Osmosis به‌طور مرتب از آپدیت‌ها و قابلیت‌های جدید رونمایی می‌کند و می‌خواهد هولدرهای ارز دیجیتال OSMO با حاکمیت بر جامعه اسموسیس، راهبرد این پروتکل را شکل دهند. در کنار این، اسموسیس برای افزودن توکن‌های جدید به چرخه گردش، از یک مدل توزیع عادلانه استفاده می‌کند. بلاک چین اسموسیس بدون پیش فروش یا جذب سرمایه در مرحله ایده، 100 میلیون توکن جنسیس اولیه را میان پذیرندگان ابتدایی از جمله توسعه‌دهندگان، استیکرها و تأمین‌کنندگان نقدینگی و سایر مشارکت‌کنندگان توزیع کرد. در این فرایند توزیع، نیمی از توکن‌های جنسیس به شرکت‌کنندگان Quadratic Fairdrop و نیمی دیگر به ذخیره استراتژیک اختصاص یافت. ذخیره استراتژیک یک پشتوانه برای پرداخت پاداش‌های کاربرانی است که وظایف مهم شبکه اسموسیس را بر عهده دارند. به گفته تیم پروتکل Osmosis «ذخیره استراتژیک برای هماهنگی مشاوران کلیدی، حیاتی خواهد بود».

اکثر بلاک چین های مبتنی بر SDK کازماس، توکن‌ها را براساس اصل «به ازای بلاک» توزیع می‌کنند؛ یعنی به ازای تأیید هر بلاک در شبکه، ماینرها یا اعتبارسنج‌ها درصدی از توکن را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. اما در بلاک چین اسموسیس، ارز دیجیتال OSMO در پایان هر دوره روزانه توزیع می‌شود. پروتکل اسموسیس برای انتشار رمز ارز OSMO یک رویداد تردنینگ سالانه (Thirdening به معنای یک سوم شدن) مشابه هالوینگ (Halving) بیت کوین دارد. این یعنی نرخ انتشار در پایان هر سال (یا 365 دوره) به اندازه یک سوم کاهش می‌یابد.

اکوسیستم بلاک چین کازماس

کازماس یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های بلاک چین فعال با تمرکز بر تعامل‌پذیری است. شبکه کازماس یا «اینترنت بلاک چین ها» طی یک عرضه اولیه سکه (ICO) موفقیت‌آمیز در سال 2017 راه‌اندازی شد. اکوسیستم بلاک چین Cosmos به جای یک زنجیره واحد به صورت شبکه‌ای از بلاک چین‌ها، تعامل‌پذیری بدون اصطکاک با سایر بلاک چین های پیشرو را تسهیل می‌کند. کازماس از طریق پروتکل ارتباط بین بلاک چینی خودش یعنی پروتکل IBC به این مهم دست یافته است. علاوه بر این، پروتکل IBC امکان ارتباط با سایر بلاک چین ها را هم از طریق ارزهای دیجیتال و هم از طریق ان اف تی (NFT) فراهم می‌کند.

پروتکل ارتباط بین بلاک چینی کازماس (IBC) از همان روز اول در قراردادهای هوشمند پروتکل اسموسیس قرار خواهد گرفت. طراحان پروتکل اسموسیس معتقدند استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار کازماس به خاطر اعتبار، مقیاس‌پذیری و فریم‌ورک‌های ماژولار ساده، بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

مدل توزیع Quadratic Fairdrop برای ارز دیجیتال OSMO

براساس مدل توزیع Quadratic Fairdrop پروتکل اسموسیس، هولدرهای توکن بومی کازماس (ارز ATOM) می‌توانند درخواست رمز ارز OSMO رایگان کنند. در فوریه 2021 (اسفند 1399) یک کپی کلی از دارایی‌های هولدرهای توکن‌های ATOM تهیه شده است. مقدار توکن های OSMO که هولدرها مجاز به دریافت رایگانش هستند با مربع دوم (جذر) تعداد توکن های ATOM نگهداری شده در زمان کپی کلی برابر است. علاوه بر این هولدرهایی که رمز ارزهای ATOM خودشان را استیک می‌کردند، یک ضریب افزایشی 2.5X نیز پاداش گرفتند.

عنصر مربع دوم (Quadratic) مدل توزیع پروتکل اسموسیس زمانی اعمال می‌شود که هولدرهای توکن ATOM برای دریافت ارز دیجیتال OSMO رایگان خودشان اقدام کنند. در ابتدا هولدرهای ارز ATOM معادل 20% توکن‌های OSMO خودشان را به صورت دارایی نقد برای معامله یا استفاده دریافت می‌کنند. 80% باقیمانده ذخایر ایردراپ را نیز می‌توان از طریق مشارکت در انجام وظایف درون زنجیره‌ای زیر درخواست کرد:

  • اجرای یک سواپ در صرافی اسموسیس
  • افزودن مقداری نقدینگی به هر کدام از استخرها
  • استیک کردن ارز دیجیتال OSMO
  • رأی‌دهی در یک پروپوزال حاکمیتی کاربران با انجام هر کدام از این کارها یک 20% دیگر از کل ایردراپ خودشان را دریافت خواهند کرد. این یعنی فقط حامیان فعال پروتکل Osmosis می‌توانند کل مقدار ایردراپ را دریافت کنند. علاوه بر این، مدل توزیع Quadratic Fairdrop فرصت مشارکت و دریافت رمز ارز OSMO را در اختیار همه هولدرهای ارز ATOM قرار می‎‌دهد.

شبکه Osmosis چگونه کار می کند؟

پلتفرم اسموسیس راه مشارکت در پلتفرم را با هدفی فعال برای به دست آوردن پاداش با توکن‌های خودگردان تسهیل کرده و می‌تواند از طریق برنامه تفویض توکن هزینه دریافت کند.

همچنین، توکن اصلی خود به نام OSMO را دارد، بنابراین دارندگان ارز OSMO می‌توانند به سادگی دارایی دیجیتال خود را به اعتبارسنجی Bison Trails که یک اعتبارسنجی عمومی است و می‌تواند به کسب برخی از جوایز مشارکتی کمک کند، منتقل کنند.

نرخ تورم در اسموسیس توسط یک مدل سختی کنترل می شود، که بیان می کند سیاست آن مانند صدور توکن هر سال یک سوم کاهش می یابد، به این معنی که اگر 100 توکن OSMO عرضه شود، آنوقت عرضه خود را تا رسیدن به 1 بیلیون به حداکثر می رساند.

اسموسیس از اکوسیستم تعیین شده و مجموعه هایی از دارایی های دیجیتالی استفاده می کند که تحت کمک قراردادهای هوشمند قرار می گیرند. این امر موجب شده است Osmosis از طریق قراردادهای هوشمند و استخرهای نقدینگی جایگزین سیستم Order Book شود.

راهکارهای پروتکل اسموسیس برای تأمین نقدینگی

ییلد فارمینگ (Yield Farming) به عنوان یکی از محصولات دیفای، راهکاری مبتنی بر قرارداد هوشمند است که به کاربران در ازای سپرده کردن دارایی‌هایشان با ریسک بالا، سود قابل توجهی ارائه می‌کند. اگرچه ییلد فارمینگ یک سرمایه‌گذاری با سوددهی سریع و زیاد است اما نوسانات و ماهیت کوتاه مدت آن برای ییلد فارمرها و بازارسازهای خودکار با ریسک‌های زیادی همراه خواهد بود.

حضور تعداد قابل توجهی از فارمرها در فعالیت‌های فارمینگ کوتاه مدت منجر به نوسان و بی‌ثباتی نقدینگی استخرهای بازارساز خودکار می‌شود. در نتیجه این شرایط، سایر تریدرهای آن AMM با چالش‌های جدی و عدم اطمینان مواجه خواهند شد. پروتکل اسموسیس برای حل این مشکل، تأمین‌کنندگان نقدینگی یا LPها را به تأمین نقدینگی بلندمدت تشویق می‌کند. این راهکارهای پروتکل Osmosis به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • یک کارمزد خروج اندک برای برداشت نقدینگی توسط تأمین‌کنندگان
  • یک مکانیزم تشویقی به نام Bonded Liquidity Gauges. مکانیزم Bonded Liquidity Gauges (به معنای سنجه نقدینگی سپرده شده) کاربران را به سپرده‌گذاری توکن‌های LP برای مدت طولانی‌تر با سود بیشتر تشویق می‌کند. ضمن اینکه کاربران می‌توانند خودشان درباره مدت سپرده‌گذاری تصمیم بگیرند. امکان دریافت پاداش برای توکن‌های LP یکسان براساس چندین سنجه مختلف نیز برای کاربران وجود دارد. برای مثال فرض کنید کاربری 50% توکن‌های نقدینگی ATOM/OSMO خودش را در Gauge 2 و 50% آنها را در Gauge 3 سپرده‌گذاری کرده است. این کاربر برای سپرده اول، از سنجه (یا Gauge) یک و دو پاداش دریافت می‌کند. اما سپرده دوم فقط به مدت دو هفته از سنجه یک، دو و سه پاداش دریافت خواهد کرد. تقریباً نیمی از انتشار روزانه ارز دیجیتال OSMO (یا 45%) به پاداش‌های تشویقی تأمین نقدینگی اختصاص می‌یابد.

کاربران می‌توانند هروقت که خواستند توکن‌های LP خودشان را از سپرده برداشت کنند. اما همه سپرده‌ها به مدت دو هفته قفل می‌شوند. در این مرحله کاربران می‌توانند یک درخواست دیگر برای برداشت توکن هایشان ثبت کنند. این پاداش‌ها نیز به صورت ارز دیجیتال OSMO نقد و با امکان برداشت آنی ارائه می‌شوند.

ویژگی های ارز Osmo چیست؟

از نظر فنی، اسموسیس یک بلاک چین اثبات سهام با یک برنامه تبادل یا صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که به طور خاص برای بلاک چین های سازگار با IBC طراحی شده است. برخی از ویژگی های ارز Osmo عبارت است از:

  • فناوری میان زنجیره ای

اسموسیس به‌گونه‌ ای طراحی شده است که میان زنجیره ای باشد و مانند بسیاری از پروژه‌های Cosmos، به گونه‌ ای ساخته شده است که در پایه با IBC سازگار باشد.

ارز Osmo قصد دارد به زنجیره های غیر فعال IBC مانند ERC20 های مبتنی بر اتریوم (از طریق پل Althea)، زنجیره های بیت کوین مانند و پلتفرم های قرارداد هوشمند جایگزین منشعب شود.

  • حاکمیت و انگیزه یکپارچه

حاکمیت یک ویژگی مهم برای مردم است. اسموسیس حاکمیت خود را از معماری و حاکمیت جمعی ارائه دهندگان نقدینگی می گیرد – هر LP انگیزه دارد تا همزمان استقلال خود را حفظ کند و نقدینگی را با مکانیسم های مختلف تامین کند.

اسموسیس در اکوسیستم Cosmos (و سایر DEXها) منحصر به فرد است زیرا ارائه دهندگان نقدینگی، اعضای DAO و منافع نمایندگان را با انواع انگیزه ها هماهنگ می کند. به عنوان مثال، ارائه دهندگان نقدینگی ذینفع دارای مالکیت مستقل بر استخرهای خود هستند و می توانند پارامترها را بر اساس شرایط بازار و میزان رقابتی بودن استخر در میان سایر موارد تنظیم کنند. هیچ چیز در بازار ساز خودکار اسموسیس سخت کد گذاری نشده است – ارائه دهندگان LP می توانند به تغییر هر پارامتر استخر، مانند هزینه های مبادله، نرخ توکن، مشوق های پاداش و الگوریتم های منحنی رأی دهند.

استخرهای نقدینگی در اسموسیس خودگردان هستند و از طریق حاکمیت آنها کاملاً قابل تنظیم هستند.

این ویژگی ناهمگونی عرضه و تقاضا را با هدف ایجاد فضای رقابتی ترویج می کند. در حالی که اکثر DEX ها به منحنی های پیوند متکی هستند، اسموسیس امکان تنظیم پویا کارمزدهای سوآپ، استخرهای نقدینگی چند توکنی و AMM های منحنی سفارشی را فراهم می کند. از نظر تئوری، بازار ساز خودکار Cosmos می‌تواند به صورت غیرمتمرکز سرمایه جمع آوری کند و حتی استیکینگ بین زنجیره‌ای را امکان‌پذیر کند.

  • سوپر فلوئید استیکینگ

در صنعت DeFi، دارندگان توکن باید بین ایجاد بازده از طریق استیکینگ (که پروتکل را حفظ می کند) یا از نقدینگی (که ثبات AMM را فراهم می کند) انتخاب کنند.

پلتفرم ارز Osmo پیشگام ویژگی‌ ای به نام Superfluid Staking بود: OSMO (توکن حاکمیت اسموسیس) را می‌توان برای سرمایه‌گذاری و نقدینگی به طور همزمان و بدون ایجاد هرگونه معاوضه داخلی در شبکه (یعنی امنیت برای نقدینگی) استفاده کرد.

بنابراین، یک ارائه‌ دهنده نقدینگی یا سهام‌ دار در اسموسیس پاداش دریافت می‌کند، در حالی که سایر پلتفرم‌ها به دارندگان توکن نیاز دارند تا معامله را انجام دهند.

به عنوان مثال، شخصی در یک استخر OSMO-AKT، توکن‌های LP آن استخر را دریافت می‌کند، که می‌توان آن‌ها را برای ایمن کردن شبکه‌های Osmosis و Akash قرار داد. کاربر از جوایز LP و همچنین جوایز شرط بندی بازده تولید می کند.

آیا سرمایه گذاری در ارز Osmo خوب است؟

آنچه تیم Osmosis روی آن تمرکز دارد، چند نقطه قوت اصلی است: توانایی بیشتر برای انعطاف پذیری در تغییر پارامترها و ادغام زنجیره ای پروتکل های DeFi در بازارساز خودکار با زیرساخت مورد نظر. در عین حال، انتظار می رود در آینده جریان های نقدی و کاربران بیشتری را جذب کند.

پلتفرم ارز Osmo یکی از اولین پروژه های AMM در اکوسیستم Cosmos است و در بین تمام پروژه های دیگر منحصر به فردترین محسوب می شود. علاوه بر این، اسموسیس می‌تواند مزایای زیادی در پیشرو بودن اکوسیستم در مقایسه با سایر رقبا داشته باشد. پروتکل اسموسیس یکی از پلتفرم‌های پیشرو در زمینه ارائه حاکمیت مشارکتی است و این امکان را هم برای افراد فعال در استخرهای نقدینگی و هم برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از مکانیزم‌های تشویقی پروتکل Osmosis در پلتفرم‌های شخص ثالث، تأمین نقدینگی طولانی مدت را تقویت کنند. این پروژه با استفاده از SDK کازماس طراحی شده که امکان تراکنش‌های میان زنجیره‌ای با سرعت بالا و هزینه پایین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.