ایپاک (Epoch)در بلاک چین چیست؟

ایپاک (Epoch)در بلاک چین چیست؟

اگر قصد فعالیت در بازار رمز ارزها را دارید لازم است با برخی از واژه‎ها و اصطلاحات این صنعت آشنا شوید یکی از این واژه‌ها ” ایپاک (Epoch)در بلاک چین“ است.

ایپاک (Epoch) چیست؟

ایپاک (Epoch)، یگ بازه زمانی ثابت برای ارائه یک چارچوب مرجع مشترک برای ماینرها و اعتبارسنج‌ها برای رویدادهای برنامه ریزی شده در یک بلاک چین است. این رویدادها می‌تواند شامل زمان تولید بلوک‌ها در شبکه باشد، زمانی که مشوق‌ها و پاداش‌ها پرداخت می‌شوند و همچنین زمانی که تغییرات نگهداری برنامه‌ریزی شده انجام می‌شوند.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای دوره‌ها در پاداش استیکینگ ارز دیجیتال است، جایی که استیکرها از ایپاک‌ها استفاده می‌کنند تا تعیین کنند چه مدت باید توکن‌های خود را استیک و قفل کنند. همچنین اندازه پاداش‌های بالقوه‌ای را که می‌خواهند دریافت کنند.

معنی ایپاک (Epoch) در بلاک چین

ایپاک (Epoch) در حوزه ارزهای دیجیتال زمانی است که برای علامت گذاری رویدادهای خاص در یک شبکه بلاک چین استفاده می‌شود.

این رویدادها می‌تواند ایجاد و افزودن بلوک‌های جدید به بلاکچین باشد. به عنوان مثال. بلاک چین بیت کوین در ایپاک (Epoch) صفر شروع شد. همچنین می‌توان از آن برای تعیین زمان توزیع مشوق‌ها در بلاک چین یا زمانی که اعتبارسنجی‌های جدید برای تأیید تراکنش‌ها اختصاص داده می‌شود، استفاده کرد.

ایپاک‌ها (Epoch) را به عنوان تقویم‌هایی برای بلاک چین‌ها در نظر بگیرید.

همانطور که بیشتر علاقه مندان به کریپتو و بلاک چین می ‌دانند، بلاک چین ها معمولاً غیرمتمرکز هستند، به این معنی که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد. ایپاک (Epoch) به بلاک چین‌ها کمک می‌کنند تا با هدایت فرآیند اجماع، دستورالعمل‌ها را بدون هیچ مرجع مرکزی اجرا کنند. آن‌ها این کار را با برنامه ریزی وظایف در زمان مناسب انجام می‌دهند و در نتیجه به گره‌های شبکه اجازه می دهند تا تراکنش‌ها را سریع و کارآمد پردازش کنند تا سرعت و امنیت شبکه را به حداکثر برسانند.

به همین دلیل، گره‌های کامپیوتری باید از زمان خاصی که یک بلوک ایجاد شده است بدانند. در غیر این صورت، ثبت بلوک‌های تراکنش با بازه‌های زمانی متفاوت منجر به خطا در داده‌های بلاک چین می‌شود. دوره‌ها با اطمینان از اینکه گره‌های کامپیوتر اطلاعات دقیقی در مورد بلوک‌های تراکنش دریافت می‌کنند، فرآیند اجماع را سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کنند.

استفاده از ایپاک (Epoch) در بلاک چین

ایپاک‌ها (Epoch) در ارزهای دیجیتال نقش‌های کلیدی را در زندگی یک بلاک چین ایفا می‌کنند.

اولین مورد این است که اطمینان حاصل کنیدمطمئن شوید که تمام گره‌های شبکه در مورد زمان ایجاد یک بلوک خاص توافق دارند. گاهی اوقات، زمانی که یک بلوک تراکنش جدید ایجاد می‌شود، برخی از گره ها آفلاین هستند. از آنجایی که ایپاک‌ها از یک چارچوب زمانی ثابت استفاده می‌کنند، گره‌ها می‌توانند به راحتی بررسی کنند که یک بلوک یا گروهی از بلوک‌ها چه زمانی ایجاد شده‌اند و چه تعداد بلوک در زمانی که آفلاین بوده‌اند ایجاد شده‌اند.

یکی دیگر از نقش‌های کلیدی ایپاک (Epoch) در بلاک چین این است که از شبکه در برابر هکرها محافظت می‌کند و سعی دارند داده‌های ذخیره شده در بلاک چین‌ها را به منظور سرقت وجوه یا هزینه دو برابری دستکاری کنند. خرج مضاعف زمانی است که شخصی بیش از آنچه در کیف پول دیجیتال او موجود است پول خرج می‌کند.

ایپاک (Epoch) در بلاکچین با مهر و موم کردن اطلاعات در پایان هر ایپاک (Epoch) به جلوگیری از این نوع حملات مخرب کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین به بلاک چین کمک می‌کنند تا داده‌ها را در قطعات کوچکتر پردازش کند و شبکه را سریع‌تر و کارآمدتر کند. علاوه بر این، ایپاک (Epoch) در بلاکچین به جلوگیری از تناقضات داده‌های ناشی از فورک‌ها کمک می‌کند. معمولاً، پس از هر ایپاک(Epoch)، بلوک‌ها ایجاد می‌شوند و اعتباردهنده‌ها مجدداً تغییر می‌کنند تا فرآیند از اول شروع شود. دوره‌ها تضمین می‌کنند که در هر زمان معین فقط یک مجموعه اعتبارسنجی در شبکه فعال است. این باعث می‌شود اطلاعات مربوط به بلاک چین‌ها ضد دستکاری شوند.

در نهایت، از ایپاک (Epoch) نیز می‌توان برای مشخص کردن زمان اهدای پاداش تشویقی استفاده کرد. این اتفاق در بلاک چین‌هایی می‌افتد که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) مانند تزوس (XTZ)، کاردانو (ADA) و ترون (TRX) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

یک ایپاک (Epoch) در بلاکچین چقدر است؟

طول یک ایپاک (Epoch) معمولاً توسط بلاک چین مورد نظر تعیین می‌شود. در مورد بلاک چین‌های اثبات کار (PoW)، طول ایپاک به مدت زمانی که گره‌های انتخاب شده برای حل معادلات و افزودن بلوک‌های جدید به شبکه نیاز دارد، بستگی دارد.

اندازه بلاک چین و پروتکل اجماع آن نیز بر طول یک ایپاک (Epoch) تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، بلاک چین PoW معروف به بیت کوین دارای دوره یا ایپاک‌هایی است که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که اتریوم، یک بلاک چین دیگر PoW، دارای دوره‌های ۱۲ ثانیه ای است.

ایپاک‌ها (Epoch) چگونه کار می‌کنند؟

ایپاک‌ها از اسلات‌ها تشکیل شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به عنوان کوچک‌ترین واحد یک بلاک چین که می‌تواند حاوی یک بلوک باشد، تعریف کرد. در هر اسلات، شبکه می‌تواند یک گره را برای ایفای نقش به عنوان رهبر اسلات معرفی کند. سپس رهبر اسلات می‌تواند تصمیم بگیرد که یک بلوک ایجاد کند که برای ذخیره تراکنش‌های جدید که توسط شرکت‌کنندگان منتخب شبکه تأیید شده‌اند، استفاده می‌شود.

مفهوم ایپاک (Epoch) در استیکینگ ارز دیجیتال

یک دوره یا ایپاک (Epoch) در استیکینگ ارز دیجیتال به مدت زمانی اشاره دارد که یک گره باید توکن‌ها را استیک کند تا واجد شرایط مشارکت در مکانیسم اجماع برای یک بلاک چین اثبات سهام باشد.

یک بلاک چین اثبات سهام به گره‌های خود متکی است که برخی توکن‌ها را در یک استخر استیک برای مدت زمان مشخصی قفل می‌کنند. گره‌هایی که توکن‌های استیک شده را دارند، شانس انتخاب شدن توسط شبکه را خواهند داشت تا به عنوان اعتبار سنجی خدمت کنند. در پایان دوره، گره‌ها با توجه به میزان سهمی که در شبکه داشته‌اند، با برخی توکن‌های اضافی برای کار اعتبارسنجی خود پاداش می‌گیرند.

بلاک چین‌های اثبات سهام مختلف با توجه به مقررات شبکه، بازه‌های زمانی متفاوتی برای دوره‌های خود دارند. کاردانو (ADA)، بزرگترین شبکه اثبات سهام از دوره‌های ۵ روزه استفاده می کند. پاداش برای استیکینگ کاردانو ADA در هر دوره چهارم پس از یک اسنپ‌شات پرداخت می‌شود.

ایپاک (Epoch) در استیکینگ کاردانو

کاردانو (ADA) یکی از بزرگترین بلاک چین‌های اثبات سهام در جهان است. این پروتکل از Ouroboros Praos استفاده می‌کند، یک پروتکل اجماع اثبات سهام خاص سفارشی شده که ایپاک‌های شبکه را به اسلات‌های پنج روزه تقسیم می‌کند. سپس این دوره‌های پنج روزه به بلوک‌های ۲۰ ثانیه ای تقسیم می‌شوند. هر دوره پنج روزه از ۴۳۲۰۰۰ اسلات تشکیل شده است.

در ابتدای هر دوره ADA، یک اسنپ‌شات ایجاد می‌شود تا نشان دهد که ارزهای مورد استفاده برای استیکینگ در دوره قبلی چگونه توزیع شده‌اند. اسنپ‌شات شامل تمام تعهدات مربوط به اپراتورهای استخر و همچنین تمام ارزهای استیک شده در استخرها است.

اسنپ‌شات‌ها تعیین می‌کنند که چه مقدار توکن وارد یک استخر می‌شود و شانس این‌که هر استخری به یک لیدر اسلات تبدیل شود و در نتیجه بلوک‌ها ایجاد شود. هزینه ثابتی برای اجرای یک استخر استیک کاردانو وجود دارد که معمولاً حدود ۳۴۰ ADA در هر ایپاک است.

شایان ذکر است که برای هر اقدامی که در یک ایپاک کنونی ADA انجام می‌شود، فقط در دوره چهارم از اسنپ‌شات بعدی پاداش داده می‌شود.

هزینه استیکینگ کاردانو ADA در هر ایپاک (Epoch)

هزینه استیکینگ در هر ایپاک (Epoch) به مقدار پولی که برای اجرای یک استخر استیکینگ کاردانو در هر ایپاک خرج می‌شود اشاره دارد. بلاک چین کاردانو حداقل هزینه ۳۴۰ توکن ADA را در هر دوره تعیین می‌کند. این برای اجرای تمام سرورهای مورد نیاز از جمله گره‌های تولید کننده بلوک و گره‌های رله است.

تعداد پاداش‌هایی که یک فرد برای استیکینگ توکن‌های کاردانو ADA به دست می‌آورد به صرافی ارز دیجیتال مورد استفاده و همچنین مدت زمان دوره ADA بستگی دارد. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال تا ۱۱٫۲۳ درصد بازدهی APY روی ارزهایی که تا ۹۰ روز استیک شده است، ارائه می‌کنند. این صرافی‌ها همچنین تمایل دارند بین ۷٫۷۵٪ تا ۸٫۲۴٪ بازدهی سالانه در توکن‌های ADA که برای ۳۰ تا ۶۰ روز استیک شده‌اند، ارائه دهند. یک ایپاک زمانی است که در طی آن مجموعه ای از شرایط خاص وجود دارد. در زمینه ارزهای دیجیتال، یک ایپاک (Epoch) در بلاک چین زمان ثابتی است که طی آن بلوک‌ها ایجاد و به شبکه اضافه می‌شوند. طول یک ایپاک با توجه به ارز دیجیتال خاص می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اتریوم در حال حاضر دارای طول دوره ۱۲ ثانیه است، در حالی که طول دوره بیت کوین ۱۰ دقیقه است.

هدف از استفاده از ایپاک (Epoch) در بلاکچین این است که مطمئن شود که تمام گره‌ها در شبکه درک مشترکی از زمان ایجاد هر بلوک دارند. این به جلوگیری از انشعاب (یا اسلات) در بلاک چین کمک می‌کند که می‌تواند منجر به خطا و ناهماهنگی در داده‌ها شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.