الگوی تقاطع مرگ (Death Cross) و تقاطع طلایی (Golden Cross)

الگوی تقاطع مرگ (Death Cross) و تقاطع طلایی (Golden Cross)

تحلیلگران تکنیکال برای دستیابی به داده هایی که بتوانند به کمک آنها روند و اتفاقات بازار را تحلیل و بررسی کنند، از داده‌های نموداری استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای پر کاربرد برای تحلیل بازار،

میانگین متحرک است که اغلب برای شناسایی روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که داده‌های به دست آمده توسط دو میانگین متحرک در بازه‌های زمانی مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرند، دو حالت برای تقاطع‌های به دست آمده روی نمودار مشخص می‌شود که تقاطع طلایی و تقاطع مرگ نام دارد.

تقاطع طلایی (Golden Cross) چیست؟

Golden Cross یا تقاطع طلایی تحلیل تکنیکال یک نمودار شمعی است که سیگنال صعودی ارائه می‌دهد. در این نمودار مشاهده می‌کنیم که یک نمودار میانگین متحرک کوتاه مدت ( مثلا 15 روزه)، یک میانگین متحرک دیگر (مثلا 50 روزه) را قطع می‌کند و تقاطع طلایی بر روی نمودار ایجاد می‌شود. در حقیقت تقاطع طلایی بازار صعودی را نشان می‌دهد که این شرایط با حجم بالای معاملات قوی‌تر می‌شود.

تقاطع طلایی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

تقاطع طلایی روند صعودی بازار را نشان می‌دهد. در اصل الگوی تقاطع طلایی سه مرحله دارد که عبارتند از:

مرحله اول: از آنجا که فروش کم شده است، روند نزولی بازار به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد.

مرحله دوم: یک شکست حاصل از قطع کردن میانگین متحرک کوتاه مدت و میانگین متحرک بلند مدت ایجاد می‌شود. شکست به سمت بالا است.

مرحله سوم: روند صعودی برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر ادامه پیدا می‌کند. میانگین متحرک ادامه دارد تا زمانی که روند بازگشت به سمت پایین شکل گیرد. در چنین شرایطی تقاطع طلایی از بین رفته تقاطع مرگ (درست مقابل تقاطع طلایی است و میانگین متحرک کوتاه‌تر را از بالا به سمت پایین قطع می‌کند.) به وجود می‌آید.

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو تقاطع درست در مقابل یکدیگر قرار دارند. تقاطع طلایی بازار صعودی را در بلند مدت نشان می‌دهد و برعکس، تقاطع مرگ نشانگر بازار نزولی است.

وقتی یک میانگین متحرک کوتاه مدت یک میانگین متحرک بلند مدت را از پایین به بالا قطع می‌کند، تقاطع طلایی ایجاد می‌شود. معامله‌گران با مشاهده این وضعیت روند صعودی بازار را در نظر گرفته و باتوجه به آن اقدام می‌کنند.

زمانیکه یک میانگین متحرک کوتاه مدت یک میانگین متحرک دیگر را از بالا به پایین قطع کند، نمایانگر این است که حرکت بازار نزولی خواهد بود.

تقاطع طلایی سطح حمایت را نشان می‌دهد. درحالیکه تقاطع مرگ نشانگر سطح مقاومت است. در هر تقاطع برای معامله‌گر سیگنال‌هایی ارسال می‌شود که گویای تغییرات است. همیشه توصیه می‌شود که از چند اندیکاتور استفاده شود. چون هر اندیکاتوری نقاط وقفه ای دارد که موجب می شود اطلاعات دقیقی برای پیش‌بینی آینده بازار به دست نیاید.

درست است که تقاطع طلایی قدرت پیش‌بینی آینده بازار را دارد؛ اما گاهی اوقات سیگنال ناقص ارسال می‌کند. این موضوع ممکن است معامله‌گر را به اشتباه اندازد.

به همین دلیل تاکید می‌شود که از پارامترهای دیگر در کنار سیگنال‌های تقاطع طلایی استفاده شود. این کار اطمینان بیشتری به معامله‌گر د اده و ریسک معاملات را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

هنگامی که از سیگنال‌های تقاطع طلایی استفاده می‌کنید، باید نسبت ریسک به پاداش (سود به ضرر در معامله) را مد نظر قرار دهید تا نتیجه ترید موفقیت‌آمیز باشد، یا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

تقاطع مرگ سینگالی است که به شما می‌گوید وارد روند نزولی بازار شده‌اید و ممکن است بازار به‌شدت دچار ریزش و خرسی بودن شود. اگر برای معاملاتتان از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید، باید بدانید که تقاطع مرگ، همیشه الگوی معتبری نیست و گاهی اعتبار ندارد. همچنین این الگو در بازه‌های کوتاه‌مدت، مانند بازه‌های چندساعته یا چندروزه، خیلی پایدار نیست و نمی‌توان برای معاملات به آن تکیه کرد.

درنهایت، توصیه می‌کنیم برای انجام معاملاتتان و تعیین نقطه ورود به بازار و خروج از آن، از چندین تحلیل و الگو استفاده کنید تا دچار کمترین اشتباه شوید. از آنجا که الگوهای تقاطع مرگ و تقاطع طلایی، الگوهایی همراه با تأخیرند، تکیه بر آن‌ها برای معاملات ممکن است شما را محتمل ضرر کند؛ پس برای معاملات از تحلیل پرایس اکشن استفاده کنید و تقاطع مرگ و طلایی را فقط برای تأیید تحلیلتان به کار ببرید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.