معرفی ارز دیجیتال اوموس Evmos و کوین EVMOS

معرفی ارز دیجیتال اوموس Evmos و کوین EVMOS

پروژه اوموس Evmos یکی از اولین پروژه‌هایی بود که بر ماشین مجازی اتریوم طراحی و توسعه داده شد و در ابتدا Ethermint نامیده می‌شدند. تیم پروژه در سال ۲۰۲۱ نام این پروژه را به اوموس تغییر داد

که این تغییر نام جهت برندینگ بهتر و جذب توجه بیشتر در بازار انجام گرفت. پروژه اوموس سعی می‌کند تا بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز پلتفرم اتریوم و کازموس (cosmos) و کاربران آن‌ها ارتباط برقرار سازد و به آن‌ها این قابلیت را بدهد تا بتوانند از نقدینگی هر دوی این پلتفرم‌ها استفاده کنند. این ویژگی evmos به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا آن‌ها اپلیکیشن های غیرمتمرکزی (dApp) به شکل کراس چین بسازند و در ساخت این اپلیکیشن ها از امکانات بی شمار اتریوم استفاده کنند.

اوموس Evmos چیست؟

اوموس Evmos که نامش را از ترکیب اتریوم و کازموس بدست آورده است (Ethereum + Cosmos = Evmos) در حقیقت یک بلاکچین با الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake – POS) و با مقیاس پذیری بسیار بالا است که هدف آن تسهیل ارتباطات و انتقالات بین اکوسیستم‌های اتریوم و کازموس می‌باشد. evmos با استفاده از SDK کازموس ساخته شده است و به توسعه دهندگان وب ۳.۰ اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند دنیای اتریوم را با حداقل سختی و مشکلات به دنیای بلاکچین کازموس منتقل کنند. همچنین پروتکل ارتباطات بین بلاکچینی کازموس (Inter-blockchain communication protocol – IBC) به اوموس اجازه می‌دهد تا بتواند اپلیکیشن های غیرمتمرکز از چندین بلاکچین را به یکدیگر متصل کرده و به آن‌ها امکان دسترسی به حجم عظیمی از نقدینگی را بدهد. اوموس یک بلاکچین با سیستم اثبات سهام و با مقیاس پذیری بالا است که از موتور اجماعی Tendermint core استفاده می‌کند. این بلاکچین توانایی تبادل اطلاعات با پلتفرم اتریوم را دارد و می‌تواند به توسعه دهندگان اجازه دهد تا فریمورک وانیلا اتریوم را در برنامه‌های بلاکچین اتریوم اجرایی کنند. به همین سبب توسعه دهنده می‌تواند به شکل همزمان و با استفاده از موتور اجماعی Tendermint core به امکانات اتریوم نیز دسترسی پیدا کند. همچنین این پروژه به لطف استفاده از کیت توسعه نرم افزاری کازموس این اجازه را به کاربر می‌دهد تا علاوه بر شبکه اتریوم با دیگر شبکه‌های موجود در بلاکچین کازموس نیز به شکل همزمان ارتباط برقرار کند. توکن اوموس Evmos نقش‌های مختلفی را در اکوسیستم این پروژه ایفا می‌کند. استفاده از این توکن برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و همچنین استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز الزامی است. تأیید کنندگان شبکه اوموس می‌توانند این توکن ها را با انتشار بلام های جدید و افزایش امنیت شبکه با استفاده از الگوریتم اجماعی اثبات سهام بدست آورند. همچنین دارندگان این توکن می‌توانند در خصوص جهت آینده پروژه‌های این پلتفرم با استفاده از حاکمیت زنجیره‌ای یا همان on-chain governace نظردهی کنند. Cosmos SDK یکی از پیشروترین چارچوب‌های توسعه بلاکچین در جهان است. این میزبان بیش از 20 پلتفرم بلاکچین قابل همکاری است. تنوع و ماهیت بهم پیوسته این پلتفرم‌ها به Cosmos اجازه می‌دهد تا با افتخار نام «اینترنت بلاکچین‌ها» را یدک بکشد. با این حال، تا همین اواخر، Cosmos هیچ زنجیره‌ای با اتصال مستقیم به اتریوم، بلاکچین با بزرگترین اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) نداشت.

اوموس Evmos چگونه کار می‌کند؟

Evmos از روش اعتبارسنجی بلوک اثبات سهام (PoS) براساس موتور پروتکل Tendermint استفاده می‌کند. Tendermint یک محیط محاسباتی است که ویژگی‌های اصلی امنیت و اعتبارسنجی را برای بلاکچین‌های مبتنی‌بر کیهان فراهم می‌کند. هر گره کاملی در بلاکچین Evmos ممکن است برای اعتبارسنجی درخواست دهد.

150 اعتبارسنجی برتر که بیشترین توکن اوموس Evmos روی آنها گذاشته شده است برای پردازش بلوک‌های تراکنش انتخاب می‌شوند. اوموس Evmos از استیکینگ تفویض‌شده استفاده می‌کند، به موجب آن هر دارنده توکن اوموس Evmos می‌تواند از اعتبارسنجی انتخابی خود با توکن‌های خود حمایت کند و سهمی از پاداش‌های استیکینگ تولید شده توسط آن اعتبارسنجی را کسب کند. با توجه به اعتبارسنجی بلوک توسط 150 اعتبارسنجی فعال، توسعه‌دهندگان DApp می‌توانند روی توسعه برنامه‌های کاربردی سازگار با اتریوم در اوموس Evmos تمرکز کنند.

این بلاکچین که بر روی Cosmos SDK ساخته شده است، فورک انعطاف‌پذیر نسخه‌های جدید را براساس زنجیره اصلی اوموس Evmos تشویق می‌کند. این در تضاد کامل با اتریوم است، جایی که فورک معمولاً تشویق نمی‌شود و برای موارد شدید محفوظ است. این انعطاف‌پذیری فورک به توسعه‌دهندگان DApp گزینه‌های بیشتری برای سفارشی‌سازی DAppهای خود می‌دهد.

اگر یک توسعه‌دهنده تصمیم بگیرد که تغییراتی در زنجیره اصلی اوموس Evmos برای کاربردشان لازم است، می‌توانند به راحتی یک زنجیره جدید مبتنی‌بر اوموس Evmosرا که مطابق با نیازهای فردی آنها سفارشی شده است، ایجاد کنند. چنگال جدید همچنان در اکوسیستم Cosmos خواهد بود.

همچنین از مزایای اعتبارسنجی بلوک مبتنی‌بر Tendermint و سازگاری با EVM برخوردار خواهد بود. پروتکل ارتباطی بین بلاکچین (IBC) از Cosmos همچنین اجازه می‌دهد تا یک ویژگی داخلی قابل تعامل در Evmos وجود داشته باشد که اوموس Evmosرا به زنجیره‌های دیگر Cosmos متصل می‌کند.

یک شبکه پل، ماژول ERC20، قابلیت همکاری بین اتریوم و اوموس Evmos را نیز امکان‌پذیر می‌کند. این پل انتقال دارایی‌های کریپتو بین دو زنجیره را امکان‌پذیر می‌کند و به عنوان پلی بین اوموس Evmos و DAppهای محبوب اتریوم عمل می‌کند.

توکن اوموس Evmos چیست؟

اوموس Evmos توکن بومی است که توسط بلاکچین Evmos استفاده می‌شود. حداکثر (و کل) عرضه آن 1 میلیارد است. تا زمان نگارش این مقاله (8 سپتامبر 2022)، عرضه توکن در گردش 290 میلیون EVMOS است. سه کاربرد اصلی برای توکن وجود دارد: پرداخت هزینه تراکنش، سهامداری و حاکمیت.

پرداخت هزینه تراکنش

اوموس Evmos در پلتفرم برای پرداخت تمام هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شود. این عملکرد اوموس Evmos مشابه روشی است که اتر در بلاکچین اتریوم برای هزینه گاز استفاده می‌شود.

استیکینگ اوموس Evmos

اوموس Evmos توسط گره‌های اعتبارسنجی برای اعتبارسنجی بلوک‌های تراکنش استفاده می‌شود. در حال حاضر، حدود 40 درصد از تمام اوموس Evmos منتشر شده به صورت روزانه به پاداش‌های استیکینگ اختصاص می‌یابد.

کاربران/گره‌های معمولی همچنین ممکن است اوموس Evmos خود را به یک گره اعتبارسنجی واگذار کنند تا از استیکینگ توکن‌های خود پاداش دریافت کنند. این گره‌ها پاداش‌هایی متناسب با سهم کل مبلغی که روی اعتبار‌دهنده ترجیحی‌شان در نظر گرفته شده است، کسب خواهند کرد. اعتبارسنجی‌ها برای پذیرش وجوه استیک شده از سایر کاربران، کارمزد کمیسیون دریافت می‌کنند. هر اعتبارسنجی آزاد است تا نرخ کمیسیون خود را تعیین کند، اما قوانین بلاکچین در حال حاضر الزام می‌کند که این نرخ کمتر از 5٪ نباشد.

حکومت اوموس Evmos

اوموس Evmos همچنین یک نشانه حکومتی است. اعتبارسنجی‌هایی که توسط منابع مالی EVMOS از سایر کاربران شبکه پشتیبانی می‌شوند، مسئولیت مشارکت در حاکمیت مداوم پلتفرم را دارند.

Airdrop

در مارس 2022، ایردراپ پیدایش توکن EVMOS، معروف به Evmos Rektdrop، برای اولین بار همراه با راه‌اندازی زنجیره اوموس Evmos به صورت زنده منتشر شد. Airdrop برای پاداش دادن به کاربران اولیه ای طراحی شده است که در سهامداری، حاکمیت یا انجام تراکنش‌های زنجیره‌ای بین Evmos و Ethereum شرکت می‌کنند. با این حال، مشکلات فنی باعث شد که بسیاری از ایردراپ غافل شوند و زنجیره Evmos راه اندازی خود را متوقف کند. اوموس Evmos سپس در آوریل 2022 با فرآیندی ساده راه‌اندازی شد.

چه پروژه‌هایی بر بستر شبکه اوموس Evmos ساخته شده‌اند؟

  • پروژه صرافی Exswap: صرافی اکس سواپ یک نسخه فورک شده از یونی سواپ ۲ به شمار می‌رود که برروی پلتفرم اوموس Evmos معرفی و عرضه شده است. هدف از پروژه، ارائه صرافی‌ای غیرمتمرکز به شکل کراس چین بوده است. تیم اکس سواپ همچنین پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود حدود ۲۰ درصد از عرضه توکن هایش را بین اعضای کاربری پروژه اوموس Evmos انجام خواهد داد.
  • پروژه Kinesis: پروژه کینسیس یک صرافی استیبل کوین بر پایه پلفترم اوموس Evmos به شمار می‌آید که هدف آن ارائه نقدینگی بیشتر و دسترسی به اکوسیستم کازموس می‌باشد. طبق تعاریفی که این پروژه از خود ارائه داده است، نقدینگی در مبحث استیبل کوین‌ها یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های اکوسیستم‌های دیفای به شمار می‌رود. کینسیس اولین صرافی تخصصی استیل کوین‌ها (که البته این دسته از صرافی‌ها با نام کلی Stableswaps نیز شناخته می‌شوند) در پلتفرم اوموس به شمار می‌آید. هزینه‌های انجام خدمات در این صرافی پایین بوده و نقدینگی تأمین شده توسط آن نیز در سطح مناسبی قرار دارد. این پروژه به شکل همزمان از مزایای ماشین مجازی اتریوم و پروتکل ارتباطات بین بلاکچینی کازموس بهره می‌برد. استیبل کوین‌هایی که تاکنون اکوسیستم اوموس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند عبارتند از تتر، یو اس دی کوین (USDC) و دای (DAI).
  • پروژه QuantomSwap: کوانتوم سواپ از جمله مارکت میکر های اتوماتیک بازار کریپتو به شمار می‌رود که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا به مبادله توکن های گوناگون بپردازند. این پروژه در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ عرضه شد و به کاربران امکان مبادله توکن های BEP20 روی پلفترم Binance Smart Chain – BSC را داد. این پروژه جزو صرافی‌های غیرمتمرکز به شمار می‌رود و جالب است بدانید پیش از عرضه خود، به دلیل اهداف مارکتینگ و جذب مشتری، ایردراپ های QTMS نیز عرضه کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.