انواع روند در تحلیل تکنیکال

انواع روند در تحلیل تکنیکال

تحلیل‌گران تکنیکال برای ورود به بازار‌های مالی نمودار قیمتی دارایی‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنند. بنابراین نمودار‌خوانی در تحلیل تکنیکال بسیار مهم است. در نمودار‌خوانی در ابتدا روند جاری بازار را بررسی می‌کنیم.

روند جهت حرکت قیمت در بازار را نشان می‌دهد. بنابراین شناسایی روند قیمت بسیار مهم است و همواره توصیه می‌شود که در جهت روند معامله کنید. تحلیل‌گران تکنیکال با شناسایی روند بازار می‌توانند چگونگی رفتار قیمتی آینده بازار را پیش‌بینی کنند. حرکت قیمت در یک جهت خاص این حرکت می تواند کاهشی افزایشی یا خنثی باشد ، می توان این حرکت را بدون هیچ علمی فقط با مشاهده تشخیص داد.

حرکت های نوسانی بالا و پایین که این حرکات را می توان زیر مجموعه یک حرکت بزرگتر و ادامه دار دانست پس می توان گفت یک حرکت قیمت همیشه در یک جهت نیست و نوع این حرکات باعث بوجود آمدن یک نوع روند می شود.

انواع روند

به طور کلی روند‌های موجود در نمودار قیمتی دارایی‌ها را می‌توانیم به سه دسته تقسیم کنیم:

  • روند صعودی
  • روند نزولی
  • روند خنثی

روند صعودی در تحلیل تکنیکال

به طور کلی وقتی میزان حرکت بالا و پایین قیمت برابر نباشد یک روند صعودی یا نزولی شکل می گیرد ، در مورد روند صعودی میتوان گفت وقتی حرکات صعودی بزرگتر از حرکات نزولی یا کاهشی باشد تمایل حرکت به صعود را نشان داده و روند صعودی می باشد و کف های تشکیل شده بالاتر از کف های قبلی و سقف ها بالاتر از سقف های قبلی هستند.

  • روند نزولی در تحلیل تکنیکال

در مورد روند نزولی میتوان گفت وقتی حرکات نزولی بزرگتر از حرکات صعودی یا افزایشی باشد تمایل حرکت به نزول را نشان داده و روند نزولی می باشد و کف های تشکیل شده بالاتر از کف های قبلی و سقف ها بالاتر از سقف های قبلی هستند.

نامگذاری امواج در یک روند صعودی یا نزولی

  • موج اصلاحی چیست ؟

موج اصلاحی در واقع حرکت قیمت خلاف جهت حرکت اصلی روند می باشد و باعث اصلاح قیمت و آمادگی حرکت مجدد می شود.

  • موج اصلی چیست؟

موج اصلی در واقع حرکتی بزگتر از موج اصلاحی و در جهت اصلی روند می باشد. نکته : ممکن است خیلی از افراد از موج اصلاحی را با عنوان پولبک به کار ببرند که کاملا اشتباه می باشد.

روند های خنثی یا سایدوی

قیمت همیشه نمی تواند در جهت صعودی و نزولی باشد گاهی اوقات پیش می آید که در یک محدوده زمانی قیمت افزایش یا کاهش چشمگیری ندارد و با بررسی قیمت روی نمودار می توان به این موضوع پی برد در واقع روند های خنثی بالا و پایین های قیمت نمی تواند موجب شکل گیری یک روند صعودی و یا نزولی شود.

دسته بندی روند‌ها بر اساس زمان

روند‌ها از نظر زمانی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • روند کوتاه مدت (زیر ۳ ماه)

  • روند میان مدت (۳ ماه تا یک سال)

  • روند بلند مدت (بیش از یک سال)

اتمام روند

روند‌های جاری در بازار همواره تداوم نخواند داشت و بالاخره روند فعلی تغییر خواهد کرد. بنابراین برای معامله‌گران زمان تغییر روند‌ بسیار مهم است. به عنوان مثال شما در روند صعودی وارد معامله خرید شده‌اید و هم جهت با روند پیش می‌روید، بهتر است بدانید که این روند فعلی چه زمانی تمام می‌شود تا بتوانید از معامله با سود مناسب خارج شوید.

از طرفی ممکن است نمودار یک دارایی در روند نزولی باشد و دانستن پایان این روند برای معامله‌گر بسیار اهمیت دارد تا بتواند در زمان مناسب و در کف قیمتی اقدام به خرید کنید. همواره در نمودار‌های قیمتی هشدار تغییر روند‌ها را مشاهده می‌کنیم.

اتمام روند صعودی

همانطور که گفتیم روند صعودی دارای دو ویژگی سقف از سقف قبلی بالاتر و کف از کف قبلی بالاتر است. در حالتی که هر کدام از این ویژگی‌ها نقض شود، هشداری بر اتمام روند صعودی و شروع روند نزولی خواهد بود.

سقف پایین‌تر در روند صعودی

با تشکیل سقف پایین‌تر در روند صعودی، احتمال اتمام روند و با عبور قیمت از آخرین کف ساخته شده شروع روند نزولی را داریم.

کف پایین‌تر در روند صعودی

در روند‌های صعودی کف‌های قیمتی همواره بالاتر از کف‌های قبلی تشکیل می‌شوند، اگر کفی پایین‌تر ایجاد شود احتمال اتمام روند و شروع روند نزولی را خواهیم داشت. نکته: وقتی کف پایین‌تر تشکیل می شود، احتمال شروع روند نزولی بیشتر است.

اتمام روند نزولی

دو ویژگی سقف از سقف قبلی پایین‌تر و کف از کف قبلی پایین‌تر را در روند‌های نزولی گفتیم. مشابه آنچه در روند‌های صعودی گفتیم با نقض هر کدام از این ویژگی‌ها هشدار اتمام روند نزولی و شروع روند صعودی را داریم.

  • کف بالاتر در روند نزولی

در حالتی که کف و سقف بالاتری در روند نزولی ساخته شود، احتمال اتمام روند را خواهیم داشت.

سقف بالاتر در روند نزولی

همواره در روند‌های نزولی سقف‌ از سقف قبلی پایین‌تر است، با تشکیل سقف بالاتر از سقف قبل احتمال اتمام روند نزولی را خواهیم داشت. نکته: در زمانیکه سقف بالاتر شکل می‌گیرد، احتمال شروع روند صعودی بیشتر است.

نحوه معامله با روند ارز دیجیتال

بازار ارز‌های دیجیتال یک بازار دو‌طرفه است یعنی شما هم امکان انجام معامله خرید و هم امکان انجام معامله فروش دارید. بنابراین در روند‌های نزولی می‌توانید معامله فروش (SELL) داشته باشد. در تحلیل تکنیکال نمودار‌خوانی بسیار مهم است. در نمودار خوانی در ابتدا روند بازار را بررسی می‌کنیم. روند جهت حرکت قیمت در بازار است و با شناسایی روند می‌توانیم آینده رفتار قیمت را پیش‌بینی کنیم. روند‌های به طور کلی شامل سه دسته روند صعودی، روند نزولی و روند خنثی هستند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.