آشنایی با اسیلاتورها (oscillators) در تحلیل تکنیکال

آشنایی با اسیلاتورها (oscillators) در تحلیل تکنیکال

تشخیص‌ زمان ورود یا خروج از سهام یا ارز، یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها در تحلیل تکنیکال است. یکی از انواع ابزار تشخیص نقطه ورود و خروج در بازارهای مالی، اسیلاتور ها (oscillators) هستند.

بنابراین اگر شما هم در یکی از بازارهای مالی به عنوان معامله گر فعالیت می کنید، داشتن دانش کافی درباره اسیلاتور(oscillators) برای شما ضروری است. ارزش نوسان نما محدود به دوره های بدون روند در تجارت نیست. نوسان نما در رابطه با نمودارهای قیمت در طی مراحلی، با آگاه کردن معامله گر نسبت به اخطارها و نقاط هیجان انگیز کوتاه مدت دربازار که معمولا به عنوان شرایط فرابورس یا سبقت فروشی شناخته می شود، تبدیل به یک واحد بسیار با ارزش می شود. همچنین نوسان نما می تواند پیش از اینکه این وضعیت در عملکرد قیمت مشهود باشد هشدار دهد که روند در حال پایان یافتن است.

اسیلاتورها (نوسان نما) (oscillators) می توانند با نمایش واگرایی خاص، روند صعودی را نشان دهند. ما با توضیح اینکه مبنای ساخت و تفسیر نوسان نما چیست، شروع خواهیم کرد. سپس درباره معنای حرکت و پیامدهای آن برای پیش بینی بازار بحث خواهیم کرد.

برخی از تکنیک های نوسان نما از ساده تا پیچیده ارائه می شوند. سؤال مهم واگرایی بررسی خواهد شد. ما به ارزش هماهنگی تحلیل اسیلاتور با چرخه های اساسی بازار خواهیم پرداخت.

اسیلاتور (oscillators) چیست؟

اسیلاتور (Oscillator) یا نوسان ساز، شاخصی نموداریست که در تشخیص شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی در بازارهای مالی به ما کمک می‌کند. امروزه اکثر کاربران حوزه کریپتو اسیلاتورها را در مواردی همچون: تشخیص حداکثر دامنه نوسانات، واگرایی و نقاط ورود و خروج به کار می‌گیرند. اسیلاتورها به نوبه خود از درجه اطمینان بالایی برخوردارند، اما نباید فراموش کنیم که در معاملات هیچ ابزاری ۱۰۰٪ تضمینی و کارآمد نیست. به طور کلی هر اسیلاتور(oscillators) دارای دو باند (کرانه بالا و کرانه پایین) است که یک شاخص روند (اندیکاتور) بین این محدوده نوسان می‌کند. با تحلیل نوسانات این شاخص، معامله‌گر متوجه شرایط بازار خواهد شد. برخی از رایج‌ترین انواع اسیلاتور عبارتند از:

  • استوکاستیک (stochastic)
  • قدرت نسبی (RSI)
  • شاخص کانال کالا (CCI)
  • اسیلاتور(oscillators) AO
  • اسیلاتور(oscillators) مومنتوم (Momentum)

سرمایه‌گذاران، نوسان سازها را یکی از مهم‌ترین ابزارها برای درک بازار می‌پندارند، اما ابزارهای تکنیکال دیگری هم وجود دارد که به آنها در بررسی معاملات کمک می‌کند، مانند مهارت چارت خوانی و اندیکاتورهای تکنیکال.

ارزش اسیلاتور ها (oscillators)

وقتی که سهم در منطقهٔ اشباع خرید یا اشباع فروش باشد، ارزش حقیقی اسیلاتور (oscillators) آشکار می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، یک تحلیلگر نموداری (چارتیست) می‌تواند از اسیلاتور(oscillators) استفاده کند تا ببیند یک سهم چه زمانی اشتیاق خود به صعود را از دست می‌دهد ( نقطه‌ای که سهم وارد منطقهٔ اشباع خرید می‌شود). این اتفاق به این معناست که در روزهای معاملاتی آینده، از حجم خریدها کاسته خواهد شد؛ یعنی معامله‌گران شروع به فروش سهم خود می‌کنند. از سوی دیگر، وقتی که سهمی را تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در یک دورهٔ زمانی پیوسته بفروشند، این سهم وارد منطقهٔ اشباع فروش خواهد شد (برای اطلاعات بیشتر، به بخش اصول گردش مالی رجوع کنید).

اسیلاتور ها (oscillators) بین مناطق اشباع خریدوفروش نوسان می‌کنند و نقاط احتمالی بازگشتی را برای یک سهم نمایان می‌کنند؛ چنان‌که در مناطق اشباع خریدوفروش، به‌ترتیب با سطوح ناپایداری از خوش‌بینی و بدبینی دربارهٔ سهم موردنظر مواجه می‌شوند. علاوه بر این، اسیلاتور ها تمایل دارند هدایت‌کننده باشند، به همین دلیل برای بازارهای صعودی (up trend) و نزولی (down trend) مناسب نیستند؛ زیرا پیش از بازگشت قیمت سهم، جهت روند خود را تغییر میدهند.

اسیلاتور های (oscillators) متعددی وجود دارند که می‌توان از آنها برای تحلیل سهم‌های ساید ترند بهره برد. اسیلاتور(oscillators) استوکاستیک یکی از محبوب‌ترین‌ها است. اسیلاتور های (oscillators) دیگری مانند نرخ تغییرات، اندیکاتور RSI ، ویلیامز R% هم وجود دارند. هر اسیلاتور(oscillators) مجموعه نقاط مرجعی دارد که وقتی پرایس‌اکشن از محدودهٔ طبیعی خود بیش ‌از ‌حد منحرف ‌شود، سیگنال‌های ورود و خروج را ایجاد می‌کنند.

نحوه استفاده از اسیلاتور(oscillators)

برای استفاده از هر اسیلاتور (نوسان ساز) (oscillators)، ابتدا باید دو محدوده را برای آن تعریف کنیم. سپس، با قرار دادن این ابزار بین این دو بازه، اسیلاتور(oscillators) نوسان کرده و یک شاخص روند ایجاد می‌کند. معامله‌گران با بررسی نوع نوسانات این شاخص، به شرایط بازار پی خواهند برد. به زبان ساده هنگامی که معامله‌گر ببیند اسیلاتور به سمت مقادیر بالاتر حرکت می‌کند، متوجه می‌شود دارایی او در حالت اشباع خرید است. در طرف مقابل، زمانی که اسیلاتور(oscillators) به سمت مقادیر پایین‌تر حرکت کند، او دارایی خود را در حالت اشباع فروش در نظر می‌گیرد. عموماً تحلیلگران از نوسان ساز زمانی استفاده می‌کنند که قادر به تشخیص روند قیمت نباشند. (برای مثال زمانی که چارت قیمتی یک ارز به صورت افقی است).

انواع اسیلاتور(oscillators) در تحلیل تکنیکال :

همان‌طور که گفتیم، اسیلاتور(oscillators) اندیکاتوری است که هنگامی که قیمت سهمی در گذر زمان تغییر می‌کند، بالا و پایین خط مرکزی و یا بین سطوح ازپیش‌تعیین‌شده نوسان می‌کند. اسیلاتور ها (oscillators) می‌توانند برای دوره‌های طولانی در سطوح بیشینه و کمینهٔ خود (اشباع خریدوفروش) باقی بمانند، ولی نمی‌توانند برای دورهٔ زمانی پایداری به روند خود ادامه دهند. در طرف مقابل، یک سهم یا اندیکاتور انقباضی مانند OBV (نشانگر حجم متوازن) همچنان که قیمت در یک دورهٔ پایدار افزایش یا کاهش می‌یابد، می‌تواند به روند خود ادامه دهد.

انواع بسیار گوناگونی از اسیلاتور ها وجود دارند که بعضی از آنها به بیش از یک دسته تعلق دارند. در این مقاله دربارهٔ دو دستهٔ وسیع‌تر اسیلاتور ها بحث می‌کنیم:

  • اسیلاتور(oscillators) محوری که حول یک نقطه یا خط مرکزی نوسان می‌کند؛
  • اسیلاتور (oscillators) باند که بین دو منطقهٔ اشباع خریدوفروش نوسان می‌کند.

به‌طورکلی، اسیلاتور های (oscillators) محوری برای تحلیل جهت حرکت قیمت لحظه‌ای مناسب‌اند، درحالی‌که اسیلاتور های (oscillators) باند برای شناسایی مناطق اشباع خریدوفروش مناسب هستند.

نقاط اشباع خرید و فروش در اسیلاتور(oscillators)

اسیلاتور های(oscillators) باند طراحی شده‌اند تا مناطق اشباع خریدوفروش را مشخص کنند. ازآنجایی‌که این اسیلاتور ها (oscillators) بین این دو نقطه نوسان می‌کنند، استفاده از آنها در یک روند صعودی یا نزولی دشوار است. این اسیلاتور‌ ها بیشتر برای سهم‌های در حال رنج‌زدن یا سهم‌هایی مناسب‌اند که روند ساید ترند دارند. در یک روند مطمئن، معامله‌گران ممکن است سیگنال‌های نادرستی دریافت کنند. اگر سهمی در یک روند صعودی مطمئن قرار دارد، خرید سهم در منطقهٔ اشباع خرید، از فروش آن سود بیشتری دارد.

در یک روند مطمئن، سیگنال‌هایی که اسیلاتور ها (oscillators) در خلاف جهت حرکت سهم به ما می‌دهند، از سیگنال‌هایی که هم‌جهت با روند می‌دهند، ضعیف‌تر هستند. روند رفتار دوستانه‌ای با شما دارد و مبارزه علیه آن خطرناک است. حتی زمانی که سهمی در یک روند صعودی یا نزولی باشد، چنین نوسان‌هایی از خود نشان خواهد داد.

وقتی سهمی در یک روند صعودی مطمئن قرار دارد، خرید این سهم هنگامی که به منطقهٔ اشباع فروش و کف حمایتی خود می‌رسد، بسیار سودمند‌تر از فروش سهم در منطقه‌ٔ اشباع خرید خواهد بود. طی یک روند نزولی مطمئن، فروش سهم زمانی بسیار سودمندتر خواهد بود که به منطقه‌ٔ اشباع خرید می‌رسد. اگر مسیر کوچک‌ترین مقاومت به‌سمت بالا یا پایین بود، به‌ترتیب فقط به سیگنال‌های صعودی یا نزولی عمل کنید تا شما را با روند موردنظر هماهنگ نگه دارند. تلاش برای معامله مخالف جهت روند ریسک بالایی خواهد داشت.

هنگامی که روند مطمئن است، اسیلاتور ها (oscillators) می‌توانند نزدیک مناطق اشباع خریدوفروش برای مدت زیادی باقی بمانند. قرارگرفتن در منطقه‌ٔ اشباع خرید نشان‌دهنده‌ٔ زمان مناسب برای فروش نخواهد بود و همچنین قرارگرفتن در منطقه‌ٔ اشباع فروش نشان‌دهنده‌ٔ زمان مناسب برای خرید نخواهد بود.

در یک روند صعودی، اسیلاتور می‌تواند تا زمانی که سهم موردنظر در حال بالا‌رفتن است، در منطقه‌ٔ اشباع خرید برای یک دوره‌ٔ طولانی حضور داشته باشد. ممکن است که یک دایورجنس منفی شکل بگیرد، اما یک سیگنال نزولی در مقابل روند صعودی باید مشکوک در نظر گرفته شود.

در یک روند نزولی مطمئن، اسیلاتور (oscillators) ممکن است به منطقه‌ٔ اشباع فروش برسد و تا زمانی که سهم موردنظر در حال ریختن است، برای یک دوره‌ٔ طولانی حضور داشته باشد. به‌طورمشابه، یک دایورجنس مثبت شکل می‌گیرد، اما یک سیگنال صعودی در مقابل روند نزولی باید مشکوک در نظر‌ گرفته شود. این موضوع به این معنا نیست که سیگنال‌های مخالف روند درست کار نمی‌کنند، ولی باید آنها را در شرایط مناسب بررسی کرد و جنبه‌های دیگر تحلیل تکنیکال را هم در نظر گرفت.

اولین گام در استفاده‌ از اسیلاتور‌ های (oscillators) باند، شناسایی باند‌های بالایی و پایینی است که مناطق اشباع را مشخص می‌کنند. برای RSI، نقاط پایین ۳۰ و بالای ۷۰ مناطق اشباع را نشان می‌دهند. برای اسیلاتور استوکاستیک، نقاط پایین ۲۰ و بالای ۸۰ مناطق اشباع را نشان می‌دهند.

همان‌طورکه میدانید، هنگامی که در نقاط پایینی ۳۰ و ۲۰ در اسیلاتو های RSI و استوکاستیک حضور داشته باشیم، در مناطق اشباع فروش به سر می‌بریم. به همین صورت، اگر در نقاط بالای ۷۰ و ۸۰ در این دو اسیلاتور حضور داشته باشیم، در مناطق اشباع خرید به سر می‌بریم. شناسایی مناطق اشباع خریدوفروش مانند هشداری برای آگاهی و آمادگی بیشتر برای استفاده از دیگر جوانب تحلیل تکنیکال (الگوی قیمت، خط‌ روند، حمایت، مقاومت، کندل‌استیک‌ها، حجم معاملات یا سایر اندیکاتورها) است.

سیگنال‌های ساده‌ هم می‌توانند با دایورجنس‌ها و میانگین متحرک متقاطع تلفیق شوند تا سیگنال‌های قوی‌تری ایجاد کنند. اسیلاتور ها (oscillators) در کنار تحلیل الگو‌های قیمتی، تشخیص حمایت و مقاومت، خط روند و سایر ابزار تحلیل تکنیکا، بیشترین اثر‌گذاری را از خود نشان خواهند داد. برای آگاهی بیشتر می‌توان سیگنال‌های اسیلاتور(oscillators) را به موارد قبلی اضافه کرد. شما باید بتوانید یک روند را تشخیص دهید و ثابت کنید یک سهم در حال حرکت در روند صعودی یا روند نزولی هست یا خیر. خواندن اسیلاتور یا سیگنال‌های آن، در شرایط متفاوت می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. با استفاده از سایر روش‌های تحلیل تکنیکال در کنار اسیلاتور‌(oscillators) خوانی، شانس شما برای موفقیت افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.