اندیکاتور ایچیموکو ichimoku در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ایچیموکو ichimoku در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور ایچیموکو ichimoku از مهم‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به حساب می‌آید. این اندیکاتور اولین بار توسط ژاپنی ها ایجاد شد. ایچیموکو ichimoku کارایی بسیار خوبی در قالب‌های زمانی مختلف مانند هفتگی یا دقیقه‌ای دارد.

در ادبیات ژاپن، ایچیموکو ichimoku به معنی ایجاد تعادل در یک نگاه می‌باشد. ابر ایچیموکو به علت فرم خاصی که دارد، این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا در لحظه، صعودی یا نزولی بودن روند را تشخیص دهد.

مهمترین کاربرد ایچیموکو ichimoku تشخیص خطوط مقاومت و حمایت است. همچنین این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال خط روند را مشخص، شتاب روند را اندازه‌گیری و سیگنال ورود یا خروج معاملاتی را صادر می‌کند. به عبارتی ایچیموکو، از معدود اندیکاتور‌هایی است که روند آینده را نیز تا حدود بسیار زیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. در معرفی بهترین اندیکاتور برای ارز دیجیتال لازم است تا اندیکاتور ایچیموکو ichimoku را نیز به شما معرفی کنیم. همانطور که از اسم این اندیکاتور پیدا است، در ژاپن توسعه پیدا کرده و البته سپس در سایر کشورها بسط داده شده است. برای در اختیار داشتن یک اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی ارز دیجیتال می توانید روی ایچیموکو ichimoku حساب ویژه‌ای داشته باشید. با توجه به اینکه با درج این اندیکاتور بر روی نمودار قیمت، پیچیدگی نمودار برای شما بیشتر خواهد شد، بنابراین خیلی ساده به اصلی ترین کاربرد این اندیکاتور می پردازیم تا خیلی در زمان استفاده از آن سردرگم نشوید.

با درج این اندیکاتور بر روی نمودار قیمت، جدایی از تمام منحنی هایی که مشاهده می کنید، یک ابر نیز در جلوی چشمان شما خواهد بود که به ابر ایچیموکو ichimoku معروف است. این امر در طول روند قیمت دائماً در حال تغییر ضخامت خود است. ابر ایچیموکو ichimoku در واقع خاصیت حمایت و مقاومتی دارد. به این معنا که در صورت برخورد قیمت به این ابر بایستی منتظر تغییر روند آن باشید.

تاریخچه ichimoku

اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی یک گزارشگر ژاپنی به نام گوئیچی، بررسی و تلاش برای یافتن اندیکاتوری که به صورت گرافیکی و مصور روند بازار را مشخص کند، آغاز کرد. وی نتیجه یافته‌های خود را در مقاله‌ای منتشر نمود که اولین مقاله درباره ساختار ایچیموکو ichimoku بود و این اندیکاتور به سرعت بین تحلیلگران آسیایی محبوب و پرکاربرد شد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، با پیشرفت های نرم افزاری در دنیای تحلیل تکنیکال، تعداد افرادی که در غرب از اندیکاتور ایچیموکو استفاده می‌کردند به شدت افزایش یافت.

اجزای تشکیل‌دهنده ایچیموکو ichimoku

ایچیموکو ichimoku شامل ۵ خط است که دو خط از پنج خط، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) را تشکیل می‌دهند. این خطوط در قالب میانگین ۹ دوره‌ای، ۲۶ دوره‌‌ای، میانگینی از دو میانگین مذکور، میانگین ۵۲ دوره‌‌ای و چیکو (به معنی دره کم‌عمق) از قیمت‌ها هستند. در ادامه به تشریح دقیق تر اجزای ایچیموکو می‌پردازیم:

  • تنکانسن
  • کیجونسن
  • سنکو A
  • سنکو B
  • ابر کومو
  • چیکو

تنکانسن چیست؟

تنکانسن که با نام خط تبدیل (Conversion Line) نیز شناخته می‌شود، توسط میانگین بیشترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین، در ۹ دوره قبلی محاسبه می‌گردد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که تنکانسن با میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرک ساده تفاوت‌هایی دارد. مهمترین تفاوت این است که میانگین متحرک نمایی و ساده نسبت به تنکانسن، نوسان کمتری را تجربه می‌کنند.

لازم به ذکر است که در خصوص سهم‌هایی با روند صعودی، تنکان به عنوان خط حمایتی تاثیر گذاشته و برای سهم‌هایی که روند نزولی دارند، تنکان نقش خطی مقاومتی را بازی می‌کند.

کیجونسن چیست؟

کیجونسن که به عنوان خط پایه (Base Line) نیز شناخته می‌شود ¬از محاسبه‌ی میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در ۲۶ دوره قبل حاصل می‌شود. همانند تنکانسن این خط می‌تواند هر چارچوب زمانی را در برگیرد. به عبارتی دیگر کیجون نشانگر تعادل قدرت بین خریداران و فروشندگان است. در صورتی که قیمت یک‌ سهم در ۲۶ دوره اخیر در یک بازه در حال نوسان باشد، قیمت تعادلی، نقطه وسط این بازه خواهد بود. زمانی که کیجون پایین قیمت‌ها قرار گیرد، روند صعودی است و اگر قیمت‌ها در پایین آن باشند، روند را نزولی در نظر می‌گیریم. در واقع کیجون باعث به وجود آمدن خط حمایت قوی در روند صعودی شده و همچنین در روند نزولی خط مقاومت برای قیمت ایجاد می‌‌کند.

سنکو A چیست؟

به میانگین دو بخش تنکان و کیجون، سنکو A می‌گویند. این خط در اندیکاتور ایچیموکو، ۲۶ روز آتی را پیش‌بینی می‌‌کند. روند قیمت را زمانی صعودی در نظر می‌گیریم که سنکو A در حال افزایش باشد، در غیر این‌صورت روند قیمت نزولی خواهد بود.

سنکو B چیست؟

به میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در ۵۲ روز گذشته سنکو B می‌گویند. با استفاده از این خط میتوان ۲۶ روز آینده را پیش‌بینی کرد. نکته بسیار مهم در تحلیل سنکو A و B این است که سنکو A نسبت به B حساس‌تر است و اندیکاتور سریع‌تری محسوب می‌شود. زمانی که قیمت سهمی در حال رشد باشد، سنکو A با توجه به اینکه حساس‌تر و سریع‌تر است مقدار بیشتری را نسبت به سنکو B نمایش خواهد داد بنابراین اگر سنکو A بالای سنکو B قرار گیرد، روند را صعودی در نظر می‌گیریم.

ابر کومو چیست؟

کومو را میتوان مهم‌ترین بخش ساختار ایچیموکو ichimoku دانست. نام دیگر کومو ابر است. کومو یا ابر به فضای ایجاد شده بین ۲ خط سنکو A و سنکو B می‌گویند. در تحلیل تکنیکال کومو را به عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی معتبر می‌شناسیم.

چیکو چیست؟

چیکو در زبان ژاپنی به معنی دره کم‌عمق است و به زبان ساده، خطی است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل بررسی و مقایسه می‌کند. با تحلیل چیکو در اندیکاتور ایچیموکو ما متوجه ۲ نکته بسیار مهم می‌شویم.

  • آیا بازار روند خاصی دارد؟
  • قدرت این روند چقدر است؟ نکته استفاده از اندیکاتور ابر ایچیموکو ichimoku در این است که وقتی قیمت به بخش هایی از ابر با ضخامت بسیار زیاد برخورد می‌کند، معمولاً برگشت قیمت احتمال بیشتری خواهد داشت. در صورتی که قیمت تمام ضخامت ابر را پیموده و از آن عبور نمایند، می توان بر این عقیده بود که روند قیمت به صورت کامل عوض شده است.

تعیین حد ضرر

برای تعیین حد ضرر در استراتژی ایچیموکو ichimoku بهترین روش توجه به سیگنال های خرید و فروش هست. در بالا توضیح داده شد که چه زمانی سیگنال های فروش صادر می‌گردد. سهامداران به محض دریافت سیگنال فروش باید با ضرر اندک از روند نزولی خارج شوند تا از ضرر بیشتر پیشگیری کنند.

ارتباط ایچیموکو ichimoku و هیکن آشی

در تحلیل تکنیکال اندیکاتور ایچیموکوichimoku ، می‌توان به جای کندل های کلاسیک از هیکن آشی استفاده کرد. هیکن آشی یک نوع نمودار در سیستم تحلیل تکنیکال است که در آن از کندل‌های میانگین قیمت استفاده می‌شود. . در واقع هیکن آشی، شلوغی اندیکاتور ایچیموکو را کمتر کرده و به منظور سهولت بررسی و تحلیل روند استفاده می‌شود. با استفاده از هیکن آشی در ایچیموکو ichimoku می‌توان روند بازار را شناسایی و قیمت‌های آتی را پیش‌بینی کرد. این نمودار به منظور سهولت بررسی و تحلیل روند استفاده می‌شود. اندیکاتور ایچیموکو ichimoku یکی از پر کاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال است که تحلیلگران برای تشخیص روند پیش‌رو از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی جزییات اندیکاتور ایچیموکو و نحوه استفاده از آن پرداختیم. به طور کلی در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور‌ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد.

اهمیت شاخص ایچی موکو ichimoku

اندیکاتور ایچیموکو ichimoku بر خلاف سایر شاخص‌های استاندارد نمودارها، اطلاعات مفید بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد. ایچی موکو با ارائه یک تصویر جامع و واضح از بازار، نقاط حمایت و مقاومت یک بازار را به خوبی نمایش می‌دهد. این اندیکاتور حرکت بازار را اندازه گیری می‌کند و جهت گیری قیمتی آن را مشخص می‌کند. سیگنال‌های Ichimuko به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای بازار را شناسایی کنند. معامله‌گران با استفاده از ابر ایچیموکو انواع خط روند صعودی و نزولی بلند مدت بازار را به راحتی شناسایی خواهند کرد. از شاخص ایچی موکو می‌توان برای شناسایی استراتژی‌های ورود یا خروج به بازار و حتی قرار دادن استاپ لاس استفاده کرد.

سطوح حمایت و مقاومت

نمودار ichimoku می‌تواند برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده شود. محدوده حرکتی ایچیموکو ichimoku معمولاً به رنگ سبز روی نمودار نمایش داده می‌شود. این خط سبز به عنوان نقطه حمایت قیمتی در روندهای صعودی در نظر گرفته می‌شود و در روندهای نزولی به عنوان خط مقاومت عمل می‌کند. نکته مهم این است که این محدوده یک دوره ۲۶ روزه را در بر می‌گیرد. محدوده ۲۶ روزه به معامله‌گران امکان پیش بینی قیمت بازار را می‌دهد تا به راحتی بتوانند نقاط حمایت و مقاومت قیمتی را در بازار شناسایی کنند.

آیا اندیکاتور ایچیموکو ichimoku برای تازه کاران مفید است؟

شاخص ایچیموکو ichimoku یک ابزار حرفه‌ای برای تجزیه و تحلیل نمودارها است و استفاده صحیح و درک قوانین آن نیازمند دانش بالای تحلیل تکنیکال است و استفاده از آن به تازه‌کاران توصیه نمی‌شود. اگر جدیداً به بازار کریپتوکارنسی وارد شده‌اید و اطلاعات بالایی در خصوص تحلیل تکنیکال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از تحلیل‌های ساده با استفاده از یک یا دو کندل روی نمودار شروع کنید و از ichimoku اجتناب کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.