آشنایی با استیبل کوین های غیر متمرکز

آشنایی با استیبل کوین های غیر متمرکز

وقتی صحبت از استیبل کوین می‌شود، به صورت ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت تتر به عنوان اولین و بهترین استیبل کوین حال حاضر بازار رمزارزها به شمار می‌رود. اما باید توجه داشته باشید که استیبل کوین‌ها به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز

تقسیم می‌شوند.استیبل کوین‌های متمرکز توسط یک نهاد مشخص پشتیبانی می‌شود. مانند تتر که پشتوانه دلار را دارد. اما استیبل کوین های غیر متمرکز پشتوانه نهاد مشخصی را ندارند.

استیبل کوین غیرمتمرکز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به تدریج استیبل کوین های شناخته شده بازار مانند تتر و یو اس دی کوین، جایگزین ارز های فیات مانند دلار و یورو شده اند چرا که اقتصاد مبتنی بر بلاک چین برای سرمایه گذاران سود های بیشتری به همراه دارد و کاربرد های بیشتری برای استفاده از دارایی های دیجیتال ارائه می کند. قابلیت ثبات قیمت و مقاومت در برابر نوسانات بازار هم برتری مضاعفی به استیبل کوین ها می دهد از این رو تقاضا برای این نوع ارز های دیجیتال در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. موضوع مقاله امروز نوعی خاص از استیبل کوین، به نام استیبل کوین غیرمتمرکز است که دارای برخی از تفاوت های کلیدی با انواع دیگر استیبل کوین ها می باشد. اصولا استیبل کوین های غیر متمرکز توسط هیچ نهاد و شخص سومی کنترل نمی شوند و این کاربران کریپتو هستند که در عملکرد آن تاثیر می گذارند.

استیبل کوین غیر متمرکز چیست؟

استیبل کوین های غیر متمرکز توسط هیچ مرکز و شخصی کنترل نمی شوند از این رو کاملا شفاف و غیر حضانتی هستند. وثیقه و پشتوانه ای که از این نوع استیبل کوین ها پشتیبانی می کند، برای کاربران به صورت واضح قابل رویت است چرا که در یک بلاک چین در دسترس همگان قرار دارد.

این تمرکززدایی به یک سیستم و امن اجازه می دهد که در آن از دستکاری ارز توسط یک حزب متمرکز جلوگیری کند. بنابراین نهاد ها نمی توانند به طور دروغین ادعای داشتن دارایی هایی برای حمایت از ارز نیاز است را بکنند. در عوض، قراردادها و الگوریتم های هوشمند به طور خودکار عرضه استیبل کوین را کنترل می کنند. از این رو این نوع استیبل کوین، از نوع استیبل کوین های الگوریتمی محسوب می شود. استیبل کوین‌های وثیقه‌شده یا متمرکز می‌توانند به صورت دستی، با ضرب کردن یا سوزاندن در صورت لزوم، عرضه را افزایش یا کاهش دهند. استیبل کوین‌های الگوریتمی از قراردادهای هوشمند یا کنترل‌کننده‌های عملیات بازارهای الگوریتمی (AMO) برای کنترل خودکار عرضه استفاده می‌کنند.

انواع استیبل کوین غیر متمرکز

به صورت غیرمتمرکز به پشتوانه ارزهای دیجیتال دیگر یا الگوریتم‌ها در بازار عرضه می‌شوند. مکانیزم ایجاد ثبات در قیمت این دسته از رمزارزها بسته به نوع پشتیبانی غیرمتمرکزی که برای آن‌ها تعریف شده است، متغیر خواهد بود. در همین راستا استیبل کوین های غیر متمرکز به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از: ۱. استیبل کوین های غیر متمرکز با پشتوانه کریپتو این دسته از استیبل کوین‌ها با پشتوانه یک ارز دیجیتال دیگر روانه بازار می‌شوند. با توجه به ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، این دسته از استیبل کوین‌ها نیز با پشتوانه غیر متمرکز معروف شده‌اند. مکانیزم‌های متنوعی برای کنترل قیمت استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتو در نظر گرفته شده است که با مدیریت عرضه و سوزاندن توکن‌ها، می‌توان قیمت آن‌ها را کنترل کرد. همان طور که در خصوص تتر، به ازای هر یک توکن که در بازار عرضه می‌شود، یک دلار در حساب بانکی ذخیره می‌گردد، در خصوص استیبل کوین های غیر متمرکز نیز به ازای هر توکن یک ارز دیجیتال خاصی ایجاد و ذخیره می‌شوند.

ایجاد شفافیت در مکانیزم عرضه این دسته از استیبل کوین‌ها در مقایسه با استیبل کوین‌های متمرکز به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای آن‌ها به شمار می‌روند. در این قسمت قصد داریم به معرفی بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار رمزارزها بپردازیم.

  • DAI؛ بهترین استیبل کوین غیر متمرکز توکن دای به عنوان بهترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار رمزارزها به شمار می‌رود که ارزش هر یک توکن آن تقریبا برابر یک دلار است. این ارز دیجیتال توسط مکانیزم MakerDAO مدیریت و پشتیبانی می‌شود. توکن دای مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. برای کنترل ارزش و قیمت این استیبل کوین از ارز دیجیتال دیگری تحت عنوان میکر (MKR) استفاده می‌شود. حاکمیت شبکه میکر دائو به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود و برای برخورداری از حق رأی باید ارز دیجیتال میکر در اختیار داشته باشید. در حال حاضر حدود ۴۰۰ نرم افزار و سرویس اینترنتی از توکن دای برای مدیریت فعالیت‌ها خود استفاده می‌کنند.

  • استیبل کوین EOSDT استیبل کوین EOSDT به عنوان یکی از ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود که با پشتوانه ارز EOS در بازار توزیع می‌شود. البته بهتر است این طور بگوییم که EOSDT به عنوان یک ارز وابسته به دلار شناخته می‌شود که از رمزارز EOS و BTC به عنوان وثیقه برای تأمین نقدینگی مورد نیاز برای عرضه آن استفاده می‌شود. این استیبل کوین نیز دارای نسبت یک به یک با دلار است و قیمت متوسط آن برابر یک دلار باقی می‌ماند. شفافیت در مکانیزم عرضه این استیبل کوین نیز مشابه ارز دای در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

  • استیبل کوین Money On Chain Money On Chain یکی از استیبل کوین های غیر متمرکز با وثیقه بیت کوین است. این استیبل کوین دارای نسبت یک به یک با دلار آمریکا است. Dollar on Chain به عنوان یک رمزارز با استاندارد RRC-20 استکه افراد فعال در بازار رمزارزها می‌توانند برای جلوگیری از نوسان قیمت دارایی خود می‌توانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر بیش از ۴ میلیارد دلار در این نوع دارایی‌ها وجود دارد.

  • استیبل کوین pTokens پی توکن‌ها مبتنی بر استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است که نقدینگی مورد نیاز برای انتقال آزادانه ارزهای دیجیتال را از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر فراهم می‌کند. هر پی توکن به طور شفاف به توکن مربوطه به خود در بستر بلاک‌چین اتریوم متصل است که زمینه را برای اتصال زنجیره‌های مختلف به یکدیگر فراهم می‌کند.

  • استیبل کوین WBTC WBTC یک توکن با پشتوانه بیت کوین است که دارای رابطه یک به یک قیمتی با آن است. این استیبل کوین غیر متمرکز مبتنی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است. استفاده از توکن WBTC باعث کاهش چشمگیری زمان تراکنش‌ها می‌شود که اگر قرار باشید با بیت کوین انجام بگیرد، مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد. این استیبل کوین همچنین پلی بین بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم به شمار می‌رود. در واقع به کلیه دارندگان بیت کوین اجازه می‌دهد که از برنامه‌های شبکه اتریوم بهره‌مند شوند. ۲. استیبل کوین های غیر متمرکز با پشتوانه الگوریتمی دسته‌ای دیگر از استیبل کوین های غیر متمرکز تحت عنوان استیبل کوین‌های الگوریتمی یا بدون پشتوانه شناخته می‌شوند. این استیبل کوین‌ها هیچ گونه پشتوانه‌ای از نوع ارزهای فیات یا سایر رمزارزها ندارند. بلکه صرفا از طریق برخی الگوریتم‌های تعریف شده در قالب قراردادهای هوشمند، قیمت آن در محدود مشخصی کنترل می‌شود. شاید عدم وابستگی این دسته از استیبل کوین‌ها به ارزهای فیات یا رمزارزها نوعی مزیت به شمار رود؛ اما واقعیت این است که هنوز فعالان بازار با دید بی‌اعتمادی به آن‌ها نگاه می‌کنند. با این وجود از جمله مهم‌ترین استیبل کوین های غیر متمرکز با پشتوانه الگوریتمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استیبل کوین Ampleforth شبکه Ampleforth روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است و توکن AMPL به عنوان رمزارز اختصاصی آن شناخته می‌شود. این توکن ارزشی معادل یک دلار دارد. توسعه دهندگان شبکه امپلفورت نظام چاپ پول در دنیا توسط بانک‌های مرکزی را کاملا اشتباه می‌دانند. در همین راستا الگوریتم هوشمندی تعریف کرده‌اند که به واسطه آن عرضه و تقاضا در بازار به صورت خودکار با توجه به شرایط حاکم کنترل می‌گردد. به این ترتیب کنترل قیمت آن روی یک دلار همواره صورت می‌گیرد. به این ترتیب پروتکل Ampleforth به تناسب تعداد توکن‌های نگهداری شده توسط افراد، قیمت را تغییر می‌دهد.

  • استیبل کوین Empty Set Dollar Empty Set Dollar با نماد ESD به عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه الگوریتمی به شمار می‌رود که با هدف ذخیره دارایی‌ها به صورت غیرمتمرکز در بازار رمزارزها ابداع شده است. این استیبل کوین دارای نسبت قیمت یک به یک با USDC است. در واقع با استفاده از رویکرد الگوریتمی سعی می‌کند قیمت آن را ثابت نگه دارند. در این رویکرد با استفاده از مکانیزمی به کاربرانی که در جهت ایجاد پایداری و ثبات قیمت در Empty Set Dollar فعالیت می‌کنند، پاداش اعطا می‌شود. ماهیت اداره شبکه این استیبل کوین کاملا غیر متمرکز است.

  • استیبل کوین Frax یکی دیگر از استیبل کوین های غیر متمرکز تحت عنوان Frax شناخته می‌شود. در حال حاضر بخش‌هایی از عرضه مورد نیاز برای فرکس از طریق وثیقه و بخش‌های دیگر از طریق الگوریتم عرضه کنترل می‌شود. نسبت قیمت این توکن با دلار آمریکا یک به یک در نظر گرفته شده است. اگر FRAX بالای ۱ دلار معامله شود، پروتکل نسبت وثیقه را کاهش می‌دهد. اگر FRAX زیر ۱ دلار معامله شود، پروتکل نسبت وثیقه را افزایش می‌دهد. این ارز دیجیتال مبتنی بر یک رویگرد الگوریتمی مدیریت می‌شود که به صورت خودکار عمل می‌کند و هیچ‌گونه مدیریت واحد و متمرکزی ندارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.