آشنایی با نحوه استفاده از اندیکاتور SOPR

آشنایی با نحوه استفاده از اندیکاتور SOPR

شاخص یا اندیکاتور SOPR (نسبت سود خروجی مصرف شده) به عنوان نماینده‌ای برای سود و زیان کلی بازار با استفاده از داده‌های بلاک چین است و برای اولین بار از طریق Glassnode Studio به صورت زنده و رایگان قابل دسترسی است.

در این تجزیه و تحلیل، دو نقطه عطف روانشناختی مهم که به طور قابل توجهی عرضه ارزهای دیجیتال را تغییر می‌دهند، با معرفی اندیکاتوری جدید توصیف می‌شود که با استفاده از داده‌های بلاک چین، زمانی که این تغییرات عمده عرضه رخ می‌دهد، سیگنال را برای افراد ارائه می‌دهد.

باید در نظر داشت یکی از بهترین نکات در مورد بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال این است که چگونه داده‌ها برای تجزیه و تحلیل در دسترس هستند.

زنجیره بلوکی می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد جریان پول ارائه دهد و از چنین مواردی می‌توانیم درباره احساسات و رفتار فعالیت افراد در بازار، نتیجه‌گیری کنیم.

این اندیکاتور کمک می‌کند تا وضعیت اقتصاد را در اکوسیستم ارزهای دیجیتال درک کنیم و زمانی که سهامداران در حالت سود یا زیان هستند را برای ما برجسته می‌کند.

اندیکاتور SOPR چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم شاخص SOPR رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این اندیکاتور به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که اندیکاتور SOPR چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور SOPR که مخفف عبارت Spent Output Profit Ratio هست، به معنی نسبت سود خروجی مصرف شده هست که یکی از اندیکاتورهای ساده برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال محسوب میشه که امکان تحلیل داده های بازار و پیش بینی میزان سود و ضرر تحقق یافته رو در بازه زمانی خاص به شما میده تا بتونین قیمت رمز ارزها رو پیش بینی کنین. اندیکاتور SOPR پیش بینی میزان سود و زیان ناشی از معاملات رو در یه تایم فریم مشخص انجام میده. این اندیکاتور نشون دهنده میزان سود تحقق یافته برای همه کوین های در حال گردش در زنجیره هست. همچنین نسبت سود خروجی مصرف شده تجسمی از میزان کسب سود در بلاک چین در هر لحظه از زمان هست که با استفاده از اون می تونین مقدار سود احتمالی همه ارزهای بلاک چین رو تخمین بزنین. در حقیقت، با استفاده از شاخص SOPR می تونین مقدار سود و ضرر تحقق یافته رو پیش بینی کنین.

محاسبه شاخص SOPR چگونه است؟

محاسبه این اندیکاتور بسیار ساده هست، برای این کار کافی هست ارزش تحقق یافته فروش توکن یا ارز دیجیتال مورد نظر بر حسب دلار رو در ارزش ارز مورد نظر در زمان خرید تقسیم کنین. به عبارت دیگه، این اندیکاتور برابر هست با قیمت فروش و قیمت خرید.

چرا باید از اندیکاتور SOPR استفاده نمود؟

SOPR نشان‌دهنده نسبت سود ارزهای دیجیتال جابه جا شده در زنجیره است که از طریق تغییر بین قیمت خرید و قیمت فروش اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین این شاخص با تقسیم ارزش تحقق یافته خروجی هزینه شده (به دلار) بر ارزش در زمان ایجاد (به دلار) محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، ارزش SOPR بیشتر از 1 نشان می‌دهد که مردم به طور متوسط با سود می‌فروشند (زیرا قیمت فروخته شده بیشتر از قیمت پرداخت شده است).

همچنین زمانی که شاخص SOPR کمتر از 1 باشد، نشان می‌دهد معامله‌گران با ضرر در حال فروش هستند.

استفاده از اندیکاتور SOPR برای پیش‌بینی حرکات قیمت

با بررسی SOPR می‌توان الگوهای جالبی را در بازارهای با فشار فروش و با فشار خرید شناسایی کرد.

در طول دوره‌های صعودی، بازار به سرعت قیمت‌هایی را اصلاح می‌کند که ارزش SOPR را به زیر ۱ می‌برد (یعنی قیمت‌هایی که به این معنی است که معالمه‌گران با ضرر می‌فروشند).

چنین امری به دلیل افزایش اطمینان از ادامه افزایش قیمت‌ها در طول بازار صعودی است، بنابراین فروش با ضرر در زمانی که سود قریب الوقوع است، امری غیرمنطقی است.

در حالت عکس آن در بازارهای نزولی، بازار به سرعت قیمت‌هایی را اصلاح می‌کند که ارزش SOPR را به بالای 1 می‌رساند (یعنی قیمت‌هایی که در آن‌ها سود حاصل می‌شود).

چنین امری نیز به دلیل ترس از ادامه کاهش قیمت‌ است، بنابراین فروش در نقطه سر به سر به عنوان نتیجه خوب در نظر گرفته می‌شود.

چرا شاخص SOPR مفید است؟

استفاده از شاخص نسبت سود خروجی مصرف شده یا SOPR در بازارهای مالی خیلی مفید هست، چون تصویری از رفتار واقعی مشارکت کننده های بازار در یه لحظه مشخص از زمان رو ارائه میده. به این ترتیب، می تونه به عنوان یه ابزار مفید برای احساسات بازار عمل کنه. اگه ضررهای قابل توجهی در حال تحقق باشه و این ضررها در طی چند روز ادامه دار باشن و افزایش پیدا کنند، به ما نشون میده که فعالان بازار ترسیدن و انتظار دارن قیمت بیت کوین یا ارزهای دیجیتال به میزان زیادی ریزش داشته باشن. در بازارهای صعودی بیت کوین نیز چنین دوره هایی می تونن زمان های طلایی برای خرید معامله گران باهوش و زرنگ باشن.

در بازار ارزهای دیجیتال مفهوم به اسم سود یا ضرر تحقق یافته وجود داره که به معنی میزان سود یا زیانی هست که بعد از انجام یه معامله محتمل میشین. شاخص SOPR بر اساس سود و زیان تحقق یافته عمل می کنه. این شاخص به ما نشون میده که در یه قیمت مشخص کاربرانی که اقدام به فروش کوین ها و ارزهای دیجیتال خودشون کردن، ایا سود به دست آوردن و یا با ضرر از بازار خارج شدن.

نکات تکمیلی در مورد شاخص SOPR

زمانی که میزان SOPR به یک سقف جدید نزدیک شود ، به این معناست که سرمایه گذاران از قیمت حال حاضر بازار استفاده کرده و در حال نقد کردن دارایی های خود و سیو سود هستند. در نتیجه میتوان یک اصلاح قیمتی را انتظار داشت. (شروع یک روند نزولی کوتاه مدت)

زمانی که میزان SOPR به یک کف جدید نزدیک شود ، به این معناست که سرمایه گذاران در حال فروش دارایی های خود در ضرر هستند و احتمالا از شرایط بازار نگران هستند. در این شرایط میتوان انتظار داشت که هشتگ های Buy the Dip در توییتر افزایش یافته و به این معناست که در کف قیمتی باید آن کوین را خرید کرد و انتظار یک افزایش قیمت را داشته باشیم. (شروع یک روند صعودی کوتاه مدت) اندیکاتور SOPR پیش بینی میزان سود و زیان ناشی از معاملات رو در یه تایم فریم مشخص انجام میده. این اندیکاتور نشون دهنده میزان سود تحقق یافته برای همه کوین های در حال گردش در زنجیره هست.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.