اندیکاتور OBV در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور OBV در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور OBV یک اندیکاتور حجمی تعادلی است. این نوسانگر را مخفف شده عبارت On-Balance Volume می‌دانند. اندیکاتور مذکور را نوعی اندیکاتور مومنتوم می‌دانند که توانایی سنجش جریان حجم در ارزهای متنوع را دارد.

چنین سنجشی دقیقاً به جهت پیش‌بینی تغییرات قیمتی بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور OBV نخستین بار توسط فردی به نام جوزف گرانویل (Joseph Granville) طراحی و ابداع شد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای اندیکاتور OBV درنظر گرفته شده، تغییرات حجم در رمزارز می‌باشد. این تغییرات دقیقاً مطابق حرکت قیمتی رمزارز سنجیده می‌شود تا بتوان حرکت بعدی آن را حدس زد. همه ما می‌دانیم که در تریدهای انجام شده در بازار ارزدیجیتال تغییرات حجم بسیار حائز اهمیت هستند.

به همین دلیل است که همواره توصیه می‌کنیم اندیکاتورهای مهم و کاربردی را بشناسید و به یک اندیکاتور اکتفا نکنید. بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرها عقیده دارند که حجم نوعی نیروی محرک برای بازار به شمار می‌رود و تغییراتی که در آن رخ می‌دهد بسیار اهمیت دارد.

آشنایی با اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال و بهره مندی از آن

این اندیکاتور بسیار مفید را شخصی به نام جوزف گرانویل در سال ۱۹۶۲ در کتاب خویش معرفی نموده است. آشنایی با اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال در روند معاملات مختلف در بورس بسیار ارامد است و به نوعی عصای دست تمامی تریدر ها به حساب می آید.

به این ترتیب که با کمک این اندیکاتور که جریان حجم معاملات را به خوبی در پس پرده نمایش نشان می دهد، می توان با یک مقایسه ساده با حرکات قیمت، اطلاعات ارزشمندی در خصوص حجم معاملات بازار به دست آورد و حرکات نزولی و صعودی آن را به خوبی فهمید تا تصمیم مطلوب و بهتری را در این خصوص برای خود اتخاذ نمود.

بهره مندی از استراتژی اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال

اگر در راستای آشنایی اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال نکات لازم را به خوبی فرا گرفته باشید، می توانید از استراتژی این اندیکاتور بهره مند گردید چرا که آشنایی با اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال بسیار ساده است و به راحتی می توان با آن ارتباط برقرار نمود. نکته جالب توجهی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد؛ ذکر این مسئله است که در پایان معاملات هر روز بازار، ساختار obv معمولا به این صورت است که قیمت ها را اندکی بالاتر یا پایین تراز حجم معاملات می بندند.

در این بین اگر قیمت بالاتر از آن حجم خاص بسته شود، می توان گفت حجم معاملات عددی مثبت و به حجم معاملات روز پیش افزوده می گردد. ولی برعکس در صورتی که قیمت پایین تر از آن حجم خاص بسته شود، به منزله حجم معاملات منفی است و از حجم معاملات روز قبلی کم می گردد. روزی هم ممکن است که هیچ گونه تغییری در حجم معاملات صورت نپذیرد، در این صورت نیز حجم معاملات، ثابت خواهد ماند و تعادل در بازار حفظ می گردد.

استراتژی نهفته در دل آشنایی با این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال به این گونه است که بر اساس این یافته ها در صورتی که جهت خط obv بر روی نمودار به صورت صعودی باشد، نشانگر صعودی بودن بازار است. به این صورت که در بازار معاملات شاهد حجم معاملات بیشتری در روزهای افزایشی در قیاس با روزهای کاهشی خواهیم بود و بر عکس جهت خط obv کاهشی نیز نشان دهنده حجم معاملات سنگین تر در روزهای کاهشی است و نزولی بودن بازار را به خوبی می توان در نمودار یا اندیکاتور مورد نظر مشاهده کرد.

در صورت آشنایی با اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال یک تحلیلگر به خوبی می تواند روند صعودی و نزولی قیمت ها و حجم معاملات مختلف را تشخیص داده تا در صورت صعودی بودن قیمت و حجم معاملات با یکدیگر بر اساس تحلیل تکنیکال تشخیص به روند صعودی بودن صحیح خود بدهد. ولی در صورتی که قیمت صعودی و حجم معاملات نزولی باشد، متوجه هشدار پیش آمده باشد که خللی در روند صعودی صورت پذیرفته است.

بنابراین با آشنایی با اندیکاتور obv در تحلیل تکنیکال و بهره مندی از این استراتژی به خوبی می توان روند بازار را در دست گرفت و با هر گونه روندی در بازار تصمیم خود را در خصوص ورود به سهم مورد نظر یا خروج از آن به خوبی گرفت تا نه تنها متحمل ضرر در این بازار نشد؛ بلکه بتوان در بازار بورس و سرمایه دست به سودآوری های بسیار زیادی زد.

کاربردهای جذاب اندیکاتور OBV

همیشه بین حجم معاملات و قیمت ارزدیجیتال رابطه‌ای تنگاتنگ وجود داشته است. رابطه بین این دو برای تریدرهای بازار ارزدیجیتال بسیار اهمیت دارد.

گاهی اوقات با افزایش حجم در معاملات بورس، احتمال بروز یک حرکت مثبت یا منفی در روند قیمتی بالا خواهد رفت.یکی از مهم‌ترین کاربردهای اندیکاتور OBV این است که تغییرات حجم نسبت به حرکت قیمتی را به درستی تشخیص دهد و اعلام کند. مثلاً وقتی که حجم معاملات اوج می‌گیرد و بالا می‌رود احتمال اینکه حقوقی‌ها و صندوق‌های مالی به خرید سنگین سهم مشغول شوند بالا خواهد رفت. لذا شناسایی آن روند مثبتی را برای سهم در روزهای آینده پیش بینی خواهد کرد.

زمانی که حجم معاملات تغییر می‌کند احتمالاً میزان پول هوشمندی پا به عرصه سهام خواهد گذاشت و قیمت سهام را افزایش خواهد داد. در چنین مواقعی اندیکاتور OBV قادر است به جهت تشخیص روند به روزتر یکی دیگر از کاربردهای خود را نشان دهد. در این موقعیت در صورتی که اندیکاتور OBV بتواند سقف‌های بالاتر و بیشتری را به نمایش گذارد قطعاً با یک کانال صعودی قیمتی روبه رو خواهید شد. البته عکس این قضیه نیز صحت دارد و زمانی‌ که اندیکاتور OBV بتواند کف‌های جدید و متعددی را به نمایش بگذارد احتمالاً یک کانال نزولی در روند سهم ایجاد خواهد شد و بالا خواهد رفت.

محدودیت‌های موجود در اندیکاتور OBV

لازم به ذکر است از آن‌جایی که اندیکاتور OBV مطابق اطلاعات خود سیگنال‌ها را ارسال می‌کند و برای کم و زیاد بودن آن‌ها هیچ توضیحی ندارد گاهاً احتمال خطا و اشتباه از سوی سیگنال OBV وجود خواهد داشت. بنابراین بهتر است به همین یک اندیکاتور تکیه نکنید و آن را سرلوحه تمام معاملات خود قرار ندهید. همان‌طوری که پیش‌تر گفتیم به جهت اطمینان بیشتر حتماً از چندین اندیکاتور بهره گیرید تا اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید و ترید مطمئن‌تری انجام دهید.

زمانی که حجم معاملات در یک روز به یک باره و در حد غیر نرمالی بالا برود یا کاهش یابد احتمال اینکه اندیکاتور OBV برای مدت زمانی ناکارآمد تلقی شود وجود خواهد داشت. به عنوان مثال می‌توان احتمال داد که افزایش غیرطبیعی حجم معاملات به خاطر یک سری شایعات و اخبار کاذب بوده باشد.

روش افزودن اندیکاتور حجم و تنظیمات آن در پنل

حتماً می‌دانید که اگر تمایل دارید از ابزارهای تحلیل در بازار ارزدیجیتال و تکنیکال بهره گیرید لازم است از پلتفرم‌های مخصوصی بهره گیرید. زمانی که در این پنل می‌خواهید نمودار قیمتی برای رمزارزهای موردنظر خود را ببینید لازم است به پنل اکسیر وارد شوید. پس از آن نسبت به انتخاب چارت سهم موردنظر اقدام نمایید. با این کار می‌توانید نمودار قیمتی آن را ببینید.

افراد در بخش مربوط به منو می‌توانند نسبت به انتخاب گزینه اندیکاتورها اقدام نمایند و سپس تمام اندیکاتورهای تکنیکال اعم از اندیکاتور OBV را مشاهده کنند. لازم به ذکر است در بخشی که اندیکاتورها وجود دارند کافی هست گزینه اندیکاتور حجم OBV را انتخاب کنید، در این صورت در قسمت پایینی نمودار سهم، اندیکاتور OBV اضافه خواهد شد.

به طور کلی اندیکاتور OBV را در کنار سایر اندیکاتورهای پرقدرت بررسی کنید، در این صورت در زمان اتمام فعالیت از نتیجه‌ای معقولانه و دقیق‌تر برخوردار خواهید شد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.