نحوه ساختن بهترین استراتژی معاملاتی

نحوه ساختن بهترین استراتژی معاملاتی

تعیین استراتژی به آسانی تعریف معنای آن نیست. سرمایه‌گذار باید بازار را بشناسد، از اوضاع اقتصادی کشور با خبر باشد، بتواند آینده را پیشبینی کند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرد.

برای تعیین استراتژی معاملاتی، معمولا از روش‌های تکنیکال یا بنیادی یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها سرمایه‌گذار می‌تواند روند بازار را تشخیص دهد و در مورد زمان مناسب ورود و خروج، حجم سرمایه، افق زمانی، انتخاب صنایع و شرکت‌ها و … تصمیم بگیرد.

استراتژی تحلیلی-معاملاتی چیست؟

استراتژی تحلیلی معاملاتی، مسیری است که یک تحلیل‌گر بعد از تصمیم‌گیری درباره نماد مد نظرش، طی می‌کند. این مسیر مثل اثر انگشت برای هر تحلیل‌گر، کاملا شخصی و منحصر به فرد است. استراتژی تحلیلی معاملاتی همانطور که از نامش پیداست از دو بخش تشکیل شده که در هر بخش تحلیل‌گر با سوالات از پیش تعیین‌شده روبرو می‌شود، که برای موفقیت در بازارهای مالی باید به ازای هر تحلیل به آنها پاسخ دهد.

بهترین استراتژی معاملاتی برای کسب سود بیشتر

همانطور که توضیح داده شد، به ازای هر معامله‌گر، یک استراتژی معاملاتی وجود دارد. به عبارت دیگر تعیین استراتژی معاملاتی، به میزان سرمایه، ریسک‌پذیری معامله‌گر، اتفاقات بازار و … بستگی دارد. بهترین استراتژی معاملاتی، شخصی‌ترین استراتژی معاملاتی است. یعنی برنامه‌ای که برای شخص معامله‌گر تبیین شده باشد. از طرف دیگر داشتن افق زمانی، شناخت ریسک‌های بازار، انتخاب زمان ورود و خروج به سهام، متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … از جمله مواردی است که در تبیین استراتژی معاملاتی برای کسب سود بیشتر می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق طراحی کنیم؟

یک معامله‌گر حرفه‌ای برای تغییرات و رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای دارد و هر رفتار غیر قابل ‌پیش‌بینی آن را مدیریت می‌کند. به زبان ساده می‌توان گفت استراتژی‌های معاملاتی مجموعه قوانینی هستند که بر روش کلی معامله‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی نظارت دارد و معامله‌گر از طریق آن به خرید و فروش سهام می‌پردازد.

یک معامله‌گر تنها با داشتن استراتژی معاملاتی قادر به حفظ سرمایه خود خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است به دلیل هیجانی بودن جو بازار، کل سرمایه خود را از دست دهد. بنابراین داشتن یک استراتژی مدون و مکتوب به تمام فعالیت‌های معامله‌گر نظم می‌دهد. این مهم از تأثیر هر عامل منفی بر روحیه سرمایه‌گذار جلوگیری کرده و به او کمک می‌کند تا با اتکا به استراتژی شخصی خود به معامله بپردازد و دچار احساساتی چون ترس، طمع، خشم و… نشود.

نقش استراتژی معاملاتی در موفقیت معامله گران

بارها گفته شده که بازار بورس بازار پرریسکی است. به این معنی که ممکن است نه تنها سرمایه شما آورده مثبتی نداشته باشد، بلکه اصل ان هم مورد تهدید واقع شود. معامله‌گرانی می‌توانند در بازار پرنوسان امروز از سرمایه خود محافظت کرده و در قدم بعدی سود کسب کننده که استراتژی معاملاتی داشته باشند. نقش استراتژی معاملاتی در موفقیت معامله گران این است که باعث می‌شود با شناخت همه جوانب، بهترین تصمیم را بگیرند و در مسیری قدم بردارند که مناسب آن‌ها است. بدون استراتژی معاملاتی مناسب، نمی‌توان در بازار بورس به موفقیت دست یافت و این موفقیت را حفظ کرد. حتی در مواردی، امکان از بین رفتن اصل سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید دانش و مهارت لازم برای تعیین استراتژی را به دست آورند یا از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم استفاده کنند.

استراتژی تحلیلی

شما به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای زمانی مجاز به فعالیت در بازار هستید که قبل از ورود به پلتفرم معاملاتی کارگزاری یا صرافی خود، به طور کامل دارایی مدنظر خود را تحلیل و سیگنال ورود دریافت کرده باشید. برای تحلیل و دریافت سیگنال روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. اصلی‌ترین دسته‌بندی برای آن تحلیل براساس تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال است. بعد از انتخاب نوع تحلیل هم با انواع ابزارهای تحلیلی و همچنین روش‌های سیگنال‌گیری مواجه می‌شویم که می‌توانیم از بین آن‌ها انتخاب کنیم.

نکته: دقت داشته باشید که انتخاب از بین روش‌ها و ابزارهای تحلیلی و سیگنال‌گیری کاملاً بستگی به تیپ شخصیتی شما دارد و با رعایت اصول درست برای کار با هر روش و ابزار می‌توانید فرصت های معاملاتی خوبی را ایجاد کنید.

پس از تکمیل انتخاب شما از بین ابزارها و روش‌های تحلیلی، استراتژی تحلیلی شما ایجاد می‌شود که متشکل از ابزارها و روش‌های است که با تیپ شخصیتی شما بیشترین هماهنگی را دارد. به زبان ساده، کار کردن با این ابزارها و روش‌ها برای شما ساده و لذت‌بخش است و در زمان تحلیل با این استراتژی تحلیلی کمترین چالش را احساس می‌کنید. استراتژی معاملاتی

با ایجاد استراتژی تحلیلی و دریافت سیگنال از بازار مدنظرتان، نوبت به معامله می‌رسد. در این قسمت، شما باید جوابگوی سوالات زیر باشید:

  • علت ورود من چیست؟
  • حد ضرر معامله من کجاست؟
  • حد سود معامله من کجاست؟
  • نرخ جذابیت معامله من چقدر است؟
  • چه درصدی از کل سرمایه من در هر معامله در معرض ریسک قرار می‌گیرد؟
  • چه درصدی از کل سرمایه من برای این معامله استفاده می‌شود؟
  • تا چه مدت قرار است در این معامله بمانم؟
  • کارمزد و مالیات پرداختی برای باز و بسته شدن معامله من چقدر است؟

از تک تک شما همراهان عزیز مدرسه تحلیل خواهش دارم در صورتی که جواب تک تک این سوالات را در زمان معامله ندارید، به هیچ وجه اقدام به معامله نکنید. زیرا بدون داشتن جواب این سوالات استراتژی معاملاتی ندارید. بدون داشتن استراتژی معاملاتی احتمال از دست دادن بخش بزرگی از سرمایه شما وجود دارد و هیچ یک از ما تمایل به بروز چنین اتفاقی نداریم.

جان مورفی، در کتاب خود تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، یک چک لیست جامع از استراتژی تحلیلی-معاملاتی مورد استفاده در کتاب خود ارائه داد که این چک‌لیست می‌تواند مرجع بسیار خوبی برای افرادی باشد که فعالیت خود را به تازگی در بازارهای مالی شروع کرده‌اند و هنوز به استراتژی خاص خود نرسیده‌اند.

آیا برای بازار ارز دیجیتال هم می‌توان استراتژی طراحی کرد؟

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی برای فعالیت سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است. به همین دلیل، استراتژی‌های تحلیلی-معاملاتی مورد استفاده برای کلیت بازارهای مالی برای بازار ارز دیجیتال نیز قابل استفاده است. تنها دو تفاوت در این بازار برای تحلیل‌گران ایجاد می‌شود. مورد اول نحوه ورود و فعالیت در این بازار است که برای هر بازار مالی این مورد ماهیت خاص خود را دارد. مورد دوم، تنها برای تحلیل‌گران بنیادی یا فاندامنتال مطرح می‌شود. زیرا که جنس پارامترهای مورد بررسی این افراد برای هر بازار تغییر می‌کند و این قضیه ورود به بازارهای مختلف را برای آن‌ها پیچیده‌تر از سایرین می‌کند.

ساختن بهترین استراتژی معاملاتی

  • انتخاب تایم‌فریم تحلیلی-معاملاتی

آیا شما معامله‌گر کوتاه‌مدتی هستید یا ترجیح می‌دهید از نوسانات طولانی‌مدت بازار استفاده کنید؟ جواب این سوال به شما کمک می‌کند تا تایم‌فریم‌های استاندارد خود را براساس تیپ معامله‌گری خود انتخاب کنید.

نکته: مبحث معامله‌گر کوتاه‌مدت و بلندمدت در اکثر مواقع فقط برای تحلیل‌گران تکنیکال مطرح می‌شود. زیرا معامله‌گران فاندامنتال فقط در بلندمدت می‌توانند نتایج تحلیل خود را مشاهده کنند.

با این انتخاب به سراغ پروسه تحلیلی و استراتژی تحلیلی می‌رویم.

  • تمرین ذهنی و احساسی استراتژی تحلیلی

در طول مسیر تحلیلی، چه تکنیکال و چه فاندامنتال، باید تمرین بسیار بسیار زیادی داشته باشید تا ذهن شما کاملاً برای شناسایی وضعیت بازار آماده شود. در طول مسیر تمرین، با تکرار بسیار زیاد پروسه تحلیل بازار، به تدریج ابزارها و روش‌هایی که برای شما با راحتی بیشتری همراه است شناسایی می‌شود و با شناسایی آن‌ها استراتژی تحلیلی شما ایجاد می‌شود.

  • شناسایی روند بازار

ضرب‌المثل «روند دوست توست» (The trend is your friend) از اصلی‌ترین ضرب‌المثل‌های رایج در بازارهای مالی است. این ضرب‌المثل به این معناست که هنگامی که بازار در مسیر ریزش است، ورود به قصد کسب سود از صعود بازار بسیار غیرمنطقی است. همچنین در زمان حرکت صعودی بازار نیز فروش دارایی‌ها یا ورود به معامله فروش کار عقلانی به نظر نمی‌رسد. بسته به نوع استراتژی تحلیلی، شما باید به شناخت روند برسید و در مسیر روند شناسایی‌شده به دنبال نقطه ورود بگردید.

  • مشخص کردن نقطه ورود و خروج (حد سود و حد ضرر)

با شناسایی نقطه ورود و سیگنال‌گیری در دارایی مدنظر، همانطور که قبل‌تر صحبت کردیم، تا زمانی که جواب سوالات معاملاتی خود را به طور کامل و دقیق به دست نیاورده‌اید، ورود به معامله برای شمایی که معامله‌گر حرفه‌ای هستید ممنوع است. اصلی‌ترین پارامترهای مورد بررسی در استراتژی معاملاتی فرد، نقاط ورود و خروج معامله یا نقطه سیگنال‌گیری (ماشه) و حد سود و ضرر است. بدون شناسایی هرکدام از این سه مورد در عمل معامله شما ناقص و غیر حرفه‌ای است.

  • مدیریت ریسک

با شناسایی نقاط ورود و خروج معامله شما، نوبت به این سوال می‌رسد که چه میزان از سرمایه‌ای که در صرافی یا کارگزاری تزریق کرده‌ایم در این معامله درگیر شود که با درنظر داشتن حد ضرر می‌توانیم در ادامه به این بررسی برسیم که چه میزان از کل این سرمایه در صورت فعال شدن حد ضرر در معرض ریسک از دست رفتن است.

یک روش استاندارد برای پاسخ‌دهی به این سوال به این شکل است که در ابتدا جواب این سوال را بدهیم که در هر معامله حاضریم تا چه میزان از سرمایه را (برحسب ریال، دلار، تتر یا درصد) از دست بدهیم. با بدست آوردن جواب این سوال و مقایسه آن با حد ضرر معامله و یک محاسبه ریاضی می‌توانیم سرمایه مورد استفاده در معامله را بدست آوریم. با بدست آوردن سرمایه و تقسیم آن بر نرخ فعلی بازار یا نرخ مدنظر شما، تعداد دارایی (حجم معامله) شما حساب می‌شود.

سیستم معاملاتی چیست و چه تفاوتی با استراتژی معاملاتی دارد؟

حالتی را تصور کنید که استراتژی تحلیلی-معاملاتی شما به قدری دقیق و کامل باشد که معاملات شما کمترین نیاز به حضور شما در پشت سیستم را دارد و حتی با تنظیم یک ربات معاملاتی براساس این استراتژی نیز می‌توانید معاملات خود را به صورت غیرحضوری و غیرفعال پیش ببرید. در این حالت، استراتژی معاملاتی شما تبدیل به یک سیستم معاملاتی می‌شود.

در مقایسه با استراتژی، سیستم معاملاتی پوسته‌ای است که بر روی تمامیت استراتژی تحلیلی-معاملاتی خود می‌کشید و آن را یکپارچه می‌کنید. ولی همانطور که از توضیحات اولیه می‌بینیم، این سیستم اتوماتیک غیرحضوری قابلیت استفاده از ابزارهای ترسیمی تحلیل تکنیکال را ندارد. به همین دلیل است که تحلیل و معامله ربات‌های معامله‌گر، در بیشتر مواقع براساس اندیکاتورها تنظیم می‌شود.

نکته: با توجه به اینکه ما در مدرسه تحلیل استراتژی‌های ارایه‌شده در دوره هتریک بازارهای مالی را در جامع‌ترین حالت خود آماده کرده‌ایم، استراتژی معاملاتی شما پس از سپری‌کردن دوره و با تمرین بسیار زیاد برای تسلط به مباحث دوره قابلیت تبدیل شدن به یک سیستم معاملاتی را دارد.

تدوین یک استراتژی معاملاتی مطلوب در بازار سرمایه باید برای هر سرمایه‌گذار به ‌عنوان اولویتی مهم و اساسی باشد. بدون داشتن یک استراتژی معاملاتی شخصی، سرمایه‌گذار تحت تأثیر جو منفی بازار و تقلید از استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاران دیگر قرار گرفته و دچار سردرگمی و شکست در بازار سرمایه می‌شود. با توجه به روحیات افراد متفاوت پیروی از هر استراتژی معاملاتی روش صحیحی نیست چرا که ممکن است یک استراتژی معاملاتی برای یک فرد مناسب و برای فرد دیگر نامناسب باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.