شاخص (NVT) چیست؟

شاخص (NVT) چیست؟

بازار کریپتوکارنسی پدیده ای نوین محسوب می شود و قاعدتاً تفاوت بارزی با بازارهای مالی کلاسیک دارد. بسیاری از ابزارهای تحلیل تکنیکال این بازار نوین را در مقالات قبلی بررسی نموده ایم.

اکنون به بررسی شاخص NVT که ابزاری از تحلیل فاندامنتال تلقی می شود را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم.

شاخص NVT(ان وی تی) چیست؟

شاخص Network Value to Transaction که به طور اختصار NVT عنوان می‌شود را می‌توان این‌گونه بیان کرد که به معنای نسبت ارزش به تراکنش می‌باشد. باید بدانیم این شاخص از قسمت کردن ارزش کل یا مارکت کپ یک رمز ارز بر حجم تریدهای روزانه محاسبه و پدید می‌آید.

همچنان لازم است بدانیم که این شاخص با الگوبرداری از بازار سهام مختص بازار رمز ارزها طراحی و درست شده است. آنچه لازم است درباره این ابزار بدانیم آن است که هدف این ابزار، تعیین میزان و مقادیر اعتبار دنیای دیجیتال و بازار آن است. ضمن آنکه باید بدانیم آنچه مرتبط با این مبحث است، تفاوت مبحث مفهوم و معنی ارزش با قیمت می‌باشد.

زیرا همواره ارزش یک سرمایه با بها و یا قیمت آن مساوی نیست و قادر است این دو با هم تفاوت فاحشی داشته باشند. به‌طوری که قیمت یک رمز ارز نشانگر تمامی شرایط بازار ارزهای دیجیتال باشد و پتانسیل دوری جستن از ارزش یک توکن و یا کوین را دارا می‌باشد. علاوه بر آنچه که گفته‌ایم باید بدانیم دو فاکتور مهم در تمام بازارهای مالی، ارزش و قیمت محسوب می‌شوند. به‌گونه‌ای که اهمیت بسزای این دو فاکتور آن‌قدر زیاد است که قادر خواهند بود به‌تنهایی زمان دادوستد یک ارز دیجیتال را مشخص و معین کنند. خلاصه شده‌ی عبارت Network Value to Transaction می‌باشد. NVT شاخصی است که رابطه بین حجم انتقال و ارزش بازار را توصیف می‌کند. اغلب به آن نسبت P/E در ارزهای دیجیتال می‌گویند، که توسط ویلی وو ساخته شده است. اصطلاحاً شاخص ان وی تی به معنی ارزش شبکه‌ی یک رمزارز به تراکنش‌های آن است. یعنی با تقسیم کردن ارزش شبکه بر تراکنش‌های روزانه‌ی آن رمزارز به NVT آن رمزارز می‌رسیم. بنابراین، اگر مقدار شبکه بیشتر از حجم تراکنش باشد، مقدار NVT بالایی به دست می‌آید و برعکس.

چگونه از شاخص NVT استفاده کنیم؟

در مورد نحوه‌ قرائت این شاخص باید گفت که مقدار NVT بالا نشان می‌دهد که ارزش‌گذاری شبکه از حجم تراکنش آن پیشی گرفته است. که گاهی به شکل حباب قیمت دیده می‌شود. با این حال، در برخی موارد نادرتر، NVT رشد واقعی شبکه را اندازه گیری می‌کند. از سوی دیگر، مقادیر پایین NVT نشان می‌دهد که علیرغم افزایش علاقه به آن رمزارز، که از طریق تعداد تراکنش‌های بیشتر مشاهده می‌شود، ارزش شبکه عقب مانده است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که ان وی تی یک شاخص قدرتمند است برای تحلیل یک رمزارز، که نشان می‌دهد آیا ارزش‌گذاری آن رمزارز بر اساس رابطه بین قیمت و فعالیت زنجیره ای آن مناسب بوده یا خیر. یعنی NVT بالا نشان‌دهنده ارزش بالای شبکه بوده و مارکت کپ در مقایسه با توانایی تراکنش‌های رمزارز و حجم آن، بسیار ارزشمند است و NVT پایین یعنی مارکت کپ در مقایسه با توانایی تراکنش‌ها، کمتر ارزش‌گذاری شده است.

در حالی که مقدار NVT در تشخیص سقوط‌های بازار قبل از وقوع آن‌ها خیلی مفید نیست، می‌توان از آن برای نشان دادن وجه تمایز بین صعود و سقوط پس از اوج گیری قیمت یک رمزارز استفاده کرد. اگر ارزش آن رمزارز پس از یک اصلاح قابل توجه قیمت افزایش یابد، احتمال ترکیدن حباب وجود دارد.

شاخص بیت کوین NVTS چیست؟

شاخص بیت کوین ان وی تی اس شباهت‌های فراوانی با شاخص NVT دارد. این شاخص داده‌های مطمئن تر و صحیح تر در اختیار معامله گران می‌گذارد. برای محاسبه شاخص بیت کوین ان وی تی اس شما باید مقدار کل سرمایه گذاری در بازار را بر حجم معاملات در هر روز، تقسیم نمایید.

چگونه شاخص NVT را محاسبه کنیم؟

همانطور که گفته شد شاخص ان وی تی از محاسبه‌ یک کسر ساده به دست می‌آید. که می‌توان صورت این کسر یعنی ارزش شبکه را از سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ و مخرج کسر یعنی حجم تراکنش‌ها را از سایت‌هایی مانند www.blockchain.com مشاهده کنید.

بیشترین میزان استفاده این شاخص برای رمزارز بیت کوین است. بیت کوین که اولین رمزارز در جهان به حساب می‌آید، به دلیل تاثیرگذاری شدید روی بازار و مابقی رمزارزها در دنیا، از جهات زیادی مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌باشد.

شاخصNVT برای معامله‌گرها

تریدرها و تحلیلگران فعال در حوزه کریپتوکارنسی که در بازار رمز ارزها در پی سودهای هنگفت می‌باشند، با بهره‌وری از ابزارهایی که بازار رمز ارزها تحت اختیار آنان قرار داده است، استفاده می‌کنند؛ اما برای بهره‌وری از این ابزارها در بازار ارزهای رمزنگاری شده باید حساسیت بالایی را در نظر گرفت و به کاربست. باید بدانیم که این توجه و حساسیت بیش از اندازه به دلیل ماهیت ارزهای دیجیتالی و دنیای کریپتوکارنسی می‌باشد.

سیگنال ارزش به تراکنش شاخص (NVTS)

باید دانست که سیگنال ارزش به تراکنش NVTS به طور تقریبی همانند NVT می باشد، اما نباید از این تمایز نیز غافل شد که NVTS حساس‌تر و بسیار دقیق عمل خواهد کرد. برای به دست آوردن این نسبت صرفاً لازم است که ارزش بازار را به حجم تراکنش 90 روزه یا سه ماه قسمت کنید. لازم است بدانیم که نسبت NVTS توسط شخص Dmitry Kalichkin، مدیر ارشد تحقیقات شرکت Cryptolab Capital پدید آورده شد. وی واقف به محدودیت‌های این نسبت است و اذعان دارد چون نسبت NVTS تعداد تراکنش‌ها یا تعداد آدرس‌های فعّال روزانه را در نظر نگرفته و لحاظ نخواهد کرد. این شاخص با تمامی جوانبش، تنها می‌تواند یک راهنمایی یا دید بلندمدت برای معامله‌گران این حوزه باشد و نمی‌توان از آن برای تصمیم‌گیری قطعی و نهایی استفاده کرد. باید از NVT در کنار سایر فاکتورهای بررسی یک رمزارز استفاده کرد تا بتوان بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در آن اتخاذ کرد.

نحوه بهره‌جویی از NVT

باید بر این امر واقف شویم که نسبت ارزش به تراکنش یا NVT نیز، همانند هر ابزار یا اندیکاتور دیگری در دنیای کریپتوکارنسی، قادر است تا اطلاعات و دانسته های ارزشمندی را به سرمایه گذاران و تریدرها منتقل کند که این دانسته ها قادر خواهند بود تا بر روی تصمیم گیری تریدرها مثمر ثمر واقع شوند. نباید از ذکر این موضوع غافل شویم که هدف و مقصود اصلی نسبت NVT بررسی و ارزیابی BTC در شبکه می باشد. یعنی آنکه ارزش فعلی و درحال حاضر پادشاه ارزهای دیجیتال یا همان BTC بیش از اندازه یا کمتر از حد آن، تخمین زده شده است. این اندیکاتور قادر خواهد بود به تریدرها و کاربران در ارتباط با زمان های کاهش شدید قیمت، فروش سرمایه فرا رسیده، اصلاح قیمت، و یا آنکه ارزش واقعی سرمایه هنوز در قیمت منعکس نشده و فرصت مطلوبی برای خرید می باشد، اطلاعات و دانسته های مطلوبی را به کاربران بدهد.

باید بدانیم نظریات مختلفی درباره ی نسبت NVT موجود می باشد که توضیح می دهد در چه وقت وضعیت بازار چگونه خواهد بود و چگونه قادر است از آن به بهترین روش ممکن بهره جست. اما در نهایت برای بهره وری کردن یا نکردن از این نسبت تصمیم نهایی با شمای کاربر است. برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند، هنگامی که نسبت ارزش به تراکنش (NVT) 95 یا بیش از این میزان باشد، پادشاه رمز ارزها یا همان BTC در محدوده حباب قرار دارد.

برای آنکه نسبت NVT مقدار زیادی را در برگیرد، مستلزم آن است که ارزش بازار به میزان قابل توجهی از حجم تراکنش‌ بیشتر شود.که نشانگر آن است که قیمت به طرز غیر‌قابل توجیهی بالا می باشد. اما آنچه مبرهن و واضح است معکوس بودن این قضیه و صدق آن خواهد بود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.