روسیه رسما قانون اصلی رمز ارز را تصویب کرد

روسیه رسما قانون اصلی رمز ارز را تصویب کرد

تینکاف(Tinkoff)، یک بانک بزرگ خصوصی در روسیه، به دلیل مواضع سخت بانک مرکزی در قبال دارایی های رمز ارز، در تلاش است تا خدمات تریدینگ رمز ارز ها را به مشتریان خود ارائه دهد. CNBC گزارش داد که مدیر عامل شرکت Tinkoff

الیور هیوز(Oliver Hughes):

گفته است که این بانک دیجیتال مایل به ارائه خدمات تریدینگ رمز ارز است، اما با سیاست های بانک روسیه قابل به اجرای آن نیست. این مقام اجرایی این خبر را روز پنجشنبه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ اعلام کرد و اظهار داشت:

هیوز گفت :که این بانک تقاضای روزافزون مشتریان خود را برای سرمایه گذاری در رمز ارز هایی مانند بیت کوین (BTC) مشاهده کرده است، با اشاره به اینکه “سرمایه گذاران واجد شرایطی وجود دارند که می دانند چه کاری انجام می دهند.

هیوز گفت: “امیدوارم که به مرور زمان این موارد شفاف تر شود و ما بتوانیم اهداف بانک مرکزی را محقق کنیم. اطمینان حاصل کنیم که هیچ مسئله پولشویی وجود ندارد، مطمئن شویم که از سرمایه گذاران محافظت می کنیم و محصولات رمز ارز ها را هم به روشی مسئولانه ارائه می دهیم.”

بر اساس تحقیقات، Tinkoff یکی از محبوب ترین بانک های روسیه است که پس از بانک های Sberbank و VTB، تحت حمایت دولت از سپتامبر 2020 به عنوان سومین بانک بیشترین تقاضا در نظر گرفته شده است. این بانک به دلیل خدمات “سرمایه گذاری Tinkoff” معروف است و به سرمایه گذاران خصوصی اجازه می دهد تا در محصولاتی مانند سهام، اوراق قرضه و ارز سرمایه گذاری کنند.

در ماه فوریه، سخنگوی سرمایه گذاری Tinkoff به کوین تلگراف گفت که Tinkoff قصد ندارد تریدینگ رمز ارز ها را آغاز کند زیرا “هنوز وضعیت قانونی رمز ارز ها در روسیه مشخص نشده است.” او گفت: “از نظر حقوقی رمز ارز نه پول است، نه دارایی، نه اطلاعات و نه وسیله ای برای پرداخت.”

روسیه رسما قانون اصلی رمز ارز خود را “در مورد دارایی های مالی رمز ارز ها” در ژانویه سال جاری تصویب کرد. ماه گذشته، دستگاه های نظارتی محلی اقدام به لغو نسبی ممنوعیت پرداخت رمز ارز روسیه كردند، زیرا DFA استفاده از رمز ارز برای پرداخت ها را منع می كند.

روسیه مدت‌هاست که نسبت به ارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال ابراز تردید و بانک مرکزی این کشور نگرانی‌های خود را در مورد ثبات مالی این دارایی ها ذکر کرده است. اما در فوریه رگولاتور روسی به پلتفرم بلاکچین Atomyze Russia اولین مجوز مبادله دارایی های دیجیتال را داد. پس از آن مجوزی برای وام دهنده Sberbank نیز صادر شد.

پیش نویس قانون که روز سه شنبه در قرائت دوم و سوم به تصویب اعضای دومای ایالتی رسید، معافیت هایی از مالیات بر ارزش افزوده را برای صادرکنندگان دارایی های دیجیتال و اپراتورهای سیستم های اطلاعاتی درگیر در موضوع آنها پیش بینی و نرخ مالیات بر درآمد حاصل از فروش دارایی های دیجیتال را تعیین می کند. قانون‌گذاران روسیه در حال تغییر نسبی و بهبود دیدگاه‌های خود در مورد ممنوعیت روش‌های پرداختی رمز ارزی در این کشور هستند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط اینترفاکس (Interfox) در روز دوشنبه، در حال حاضر رمز ارزها مانند بیت کوین (BTC) تحت قانون کشور روسیه یک روش پرداختی مجاز محسوب نمی‌شوند و لذا فروشگاه‌ها و کسب و کارها نمی‌توانند آن‌ها را در قبال ارائه کالا و خدمات خود بپذیرند. اصلاحات برنامه ریزی شده اجازه پرداخت رمز ارزی در روسیه را طبق قانون قراردادی (Contractual Law) میسر خواهد کرد. این قانون بدان معناست که این روش پرداختی، فقط در صورت رضایت طرفین درگیر مجاز خواهد بود:

معتقدیم که لازم است اصلاحاتی در قانون مدنی انجام شود و این طرح نیز در حال انجام مراحل تایید لازم است. در حال حاضر، استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداختی قانونی نیست، اما ممکن است استفاده از آن در حالت قراردادی مجاز شود.

مجلس دومای روسیه :

لایحه ی مهمی را برای ارزهای دیجیتال به تصویب رساند. این لایحه که تحت عنوان «حوزه دارایی‌ های مالی دیجیتال» بررسی و تصویب شد، قوانینی برای ارزهای دیجیتال وضع کرد. طبق این قانون، کلیه ی فعالیت های رمز ارزها در این کشور قانونی تلقی می شود. اما به دلایلی از جمله مشکل در رهگیری، روسیه اجازه ی پرداخت با این ارزها را غیر قانونی می داند. به زبان دیگر، هر گونه فعالیت کاملا آزاد است اما برای خرید خدمات و کالا، استفاده از آن ها ممنوع است. این قانون از اول ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی می شود. به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، این اتفاق نقطه ی عطفی در پذیرش ارزهای دیجیتال است. درباره ی ارزهای دیجیتال که چند سالی است به وجود آمده اند، هنوز قوانین مشخصی در دنیا وجود ندارد. تصویب چنین قوانینی می تواند نوید بخش پذیرش عام چنین ارزها در دنیا باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.